Rencana

DAP zahir ucapan tahniah kepada Al-Sultan Abdullah

Parti Tindakan Demokratik (DAP) menjunjung kasih merafakkan setinggi-tinggi sembah kesyukuran dan tahniah di atas pengisytiharan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri’atuddin Al-Mustafa Billah Shah sebagai Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong XVI bermula 31 Januari 2019 selama lima tahun.

DAP juga menjunjung kasih merafakkan setinggi-tinggi sembah tahniah di atas pengisytiharan Duli Yang Maha Mulia Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Al-Maghfur-Lah sebagai Timbalan Yang Di-Pertuan Agong untuk tempoh yang sama.

Pelantikan al-Sultan Abdullah dan Sultan Nazrin sebagai Yang Di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang Di-Pertuan Agong oleh Majlis Raja-Raja telah berjalan lancar menurut lunas undang-undang yang ditetapkan Perlembagaan Persekutan dan sistem raja berpelembagaan. Pelantikan ini membuktikan Malaysia adalah sebuah negara berdaulat yang mematuhi undang-undang dan menghormati adat resam yang diamalkan masyarakat sejak sekian lama. Ia juga mencerminkan kematangan amalan demokrasi  di Malaysia yang menjadi asas kestabilan dan kesatuan untuk seluruh rakyat Malaysia dan punca kekuatan kita dalam membangunkan negara secara bersama. – Roketkini.com

Daulat Tuanku.

Lim Guan Eng

Setiausaha Agung DAP

25 Januari 2019