Rencana

Kadar tol PLUS turun 18% bermula 12 tengah malam ini

Kadar tol Lebuhraya Plus Malaysia Bhd (PLUS) akan dikurangkan sebanyak 18 peratus berkuatkuasa 1 Februari bermula 12 tengah malam ini, kata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng. 

Ini susulan keputusan Jemaah Menteri untuk menstruktur semula konsensi PLUS.

“Dengan penurunan kadar tol ini, kerajaan telah mengambil suatu langkah yang besar ke arah memenuhi janji untuk menghapuskan tol secara berperingkat dengan merunding semula perjanjian konsesi lebuh raya, seperti dinyatakan Manifesto Pakatan Harapan,” katanya dalam kenyataan, hari ini. 

Kenderaan penumpang, bas dan teksi akan menikmati diskaun kadar tol sebanyak 18 peratus di Lebuhraya Utara selatan termasuk Lebuhraya Baru Lembah Kelang (NKVE), Lebuhraya Seremban – Port Dickson (SPDH), Lebuhraya Utara-Selatan Lingkaran Tengah (ELITE), Lebuhraya Laluan Kedua Malaysia – Singapura (LINKEDUA), Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT 2), Lebuhraya Butterworth – Kulim (BKE) dan Jambatan Pulau Pinang. 

Sementara kenderaan komersial, kadar tol akan terus kekal tanpa peningkatan sehingga tamat tempoh konsesi.

Mengulas lanjut, Guan Eng berkata, penstrukturan semula konsesi PLUS memberi penjimatan sebanyak RM42 bilion sepanjang tempoh konsensi baharu sehingga 2058. 

“Kerajaan dan pengguna turut akan mendapatkan jumlah penjimatan sehingga RM1.1 bilion secara langsung.

“Ini adalah termasuk penjimatan sebanyak RM0.5 bilion daripada diskaun 18 peratus dan juga penjimatan RM0.6 bilion daripada bayaran pampasan kerajaan untuk membekukan kenaikan kadar tol,” katanya. 

Katanya, penjimatan ini akan disalurkan bagi program kebajikan dan pembangunan ekonomi yang akan memanfaatkan rakyat secara keseluruhan.