Isu Semasa, Kenyataan Akhbar

Kerajaan digesa turunkan harga kit ujian RTK – Hannah Yeoh

Oleh Aziera NH

Kerajaan Persekutuan digesa untuk menurunkan harga Kit Ujian Pantas (RTK) Antigen Covid-19  agar rakyat tidak perlu memilih sama ada untuk membeli makanan atau melakukan ujian kendiri tersebut.

Ahli Parlimen Segambut, Hannah Yeoh berkata, kit ujian RTK dengan harga siling RM19.90 bersamaan dengan harga dua papan telur yang boleh dibeli oleh keluarga miskin untuk menampung keperluan mereka sekeluarga selama beberapa hari.

Menurutnya, harga tersebut dikatakan masih mahal di pasaran walaupun Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah menetapkan harga siling pada kadar berkenaan baru-baru ini.

“Di Parlimen, kami melakukan ujian dua kali seminggu bagi memantau penyebaran Covid-19 dan lebih kurang RM40 perlu dibelanjakan oleh setiap ahli Parlimen.

“Berapa ramai keluarga yang mampu memperuntukkan RM40 seminggu untuk setiap ahli keluarga mereka? 

“Jadi turunkan harga kit ujian RTK supaya ramai keluarga tidak perlu memilih antara membeli makanan atau melakukan ujian kendiri,” katanya dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, beliau berkata, kerajaan juga disarankan untuk menunjukkan cara penggunaan ujian kendiri tersebut kerana masih ramai rakyat yang tidak mengetahui cara penggunaannya.

Hannah berkata, ketika beliau melawat ke lima buah pasar pagi di dalam kawasan Parlimen Segambut untuk mengagihkan kit ujian RTK kepada para peniaga, majoriti mereka kelihatan bingung apabila mendapat kotak kit ujian tersebut.

Justeru, beliau terpaksa membuat penerangan kepada peniaga kerana jelas mereka tidak mempunyai pengetahuan mengenai penggunaan kit ujian RTK tersebut.

“Kerajaan perlu menggerakkan sumber multimedia mereka seperti TV nasional, papan iklan, pesanan ringkas (SMS) dari Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk menunjukkan bagaimana cara penggunaan kit ujian RTK ini dengan betul.

“Bergantung sepenuhnya kepada manual arahan yang dibekalkan bersama kit ujian ini tidak mencukupi, terutamanya warga emas yang tidak dapat membaca kerana pelbagai faktor.

“Penggunaan kit ujian RTK dengan tidak betul hampir sama seperti tidak mengunakan kit ujian RTK,” ujarnya. – Roketkini.com