Uncategorized

Rina, Siti Zailah, lindungi anak-anak perempuan kita – Young Syefura

Oleh Ghafar NS

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ketari, Young Syefura Othman meluahkan rasa kesal atas jawapan bertulis Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), Datuk Seri Rina Mohd. Harun di Parlimen, berkaitan dengan isu perkahwinan bawah umur.

Image
Jawapan Rina di Parlimen berkait isu perkahwinan bawah umur yang mengecewakan banyak pihak.

Menurut beliau yang juga merangkap Ahli Jawatankuasa Tertinggi Eksekutif (CEC) DAP, KPWKM di bawah Rina dan Timbalan Menteri, Datuk Siti Zailah Mohd. Yusoff telah gagal melindungi kanak-kanak perempuan di negara ini.

“Sebelum kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan akibat dari Langkah Sheraton, satu roadmap telah disediakan oleh mantan Menteri, YB Dato’ Seri Wan Azizah binti Wan Ismail dan Timbalan Menteri, YB Hannah Yeoh untuk mengatasi isu ini.

“Mengapa roadmap ini tidak digunakan sebagai rujukan, biarpun tidak diguna pakai secara keseluruhannya?” Soal Young Syefura.

Katanya, Rina dan Siti Zailah lesu dan kekurangan “political will” untuk memperjuangkan nasib kanak-kanak perempuan di dalam negara ini, sedangkan kementerian mempunyai bidang kuasa dan keupayaan untuk merangka undang-undang dan polisi untuk menyelesaikan masalah ini.

“Saya berpendapat Menteri dan Timbalan Menteri sebenarnya tidak berminat untuk memperjuangkan golongan yang berpayung di bawah portfolio mereka dan saya menyarankan mereka untuk letak jawatan,” tegasnya.

Menurut Young Syefura juga, kanak-kanak perempuan di negara ini harus dilindungi dan diberi peluang untuk mengejar impian mereka.

“Kegagalan Menteri dan Timbalan Menteri untuk menyelesaikan isu ini seolah-olah telah meragut masa depan yang cerah daripada kanak-kanak ini dan ini amat mengecewakan,” tegas beliau lagi. – Roketkini.com