Berita

Kerajaan Persekutuan diskriminasi mangsa banjir Pulau Pinang?

Kerajaan Negeri Pulau Pinang melahirkan rasa kecewa apabila Kerajaan Persekutuan dilihat gagal berlaku adil berhubung pemberian bantuan banjir mengikut jumlah yang sepatutnya.

Menurut Ketua Menteri, Lim Guan Eng, Kerajaan Persekutuan hanya memperuntukkan RM5.6 juta atau RM250 kepada setiap Ketua Isi Rumah yang terlibat berbanding RM500 jumlah maksima yang diperuntukan kepada negeri lain.

“Kerajaan Persekutuan hanya berikan RM5.6 juta kepada 22,534 atau RM250 setiap Ketua Isi Rumah (KIR) yang terlibat dalam kejadian angin ribut dan banjir terburuk dalam sejarah Negeri Pulau Pinang.

“Ini menimbulkan persoalan mengapa dalam banjir terburuk dalam sejarah Negeri Pulau Pinang, setiap mangsa banjir (KIR) hanya diberikan RM250 sedangkan di negeri-negeri lain yang mengalami banjir yang sama teruk, mangsa banjirnya boleh menerima RM500 setiap Ketua Isi Rumah (KIR),” katanya dalam kenyataan.

Beliau berkata demikian mengulas jawapan Parlimen oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim semalam.

Guan Eng berkata, walaupun tidak mengharapkan Kerajaan Persekutuan untuk membayar RM700 kepada setiap mangsa banjir sepertimana yang dibayar oleh Kerajaan Negeri kepada 52,353 mangsa banjir di negeri itu, Kerajaan Negeri berharap agar bayaran yang sama diberikan seperti yang diterima di negeri lain.

“Kerajaan Negeri berharap bahawa apabila pembayaran dibuat pada pertengahan bulan Mac ini, jumlah bayaran bantuan mangsa banjir boleh dinaikkan daripada RM250 kepada RM500 setiap Ketua Isi Rumah (KIR) banjir.

“Ini perlu supaya tidak timbul persepsi negatif bahawa rakyat Pulau Pinang didiskriminasikan,” katanya lagi. – Roketkini.com