Berita

21 aktivis bebas tuduhan perhimpunan haram

PETALING JAYA 18 SEPTEMBER: Mahkamah Sesyen Petaling Jaya hari ini menggugurkan pertuduhan terhadap 21 orang peserta yang didakwa berhimpun secara haram dan tidak mematuhi arahan polis dalam perhimpunan sambutan tahun pertama Bersih dan vigil anti ISA pada November 2008.

Pendakwaan terhadap peserta gagal untuk membuktikan prima facie berikutan kegagalan pihak polis menunjukkan peranan yang dimainkan oleh peserta dalam perhimpunan tersebut.
Mereka telah dikenakan pertuduhan dibawah Seksyen 27 Akta Polis yang jika disabit kesalahan membawa hukuman antara RM2,000 sehingga RM10,000 dan/ atau penjara tidak lebih dari setahun.

Pada awal tahun ini Seksyen 27 telah dimansuhkan dan digantikan dengan Akta Perhimpunan Aman.

Dalam kenyataan ringkasnya, Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata, keputusan mahkamah tersebut menunjukkan bahawa kesemua 21 orang peserta tidak seharusnya didakwa.

“Saya juga ingin menegaskan dan berharap agar Peguam Negara tidak membuat rayuan bagi keputusan ini.” ujar beliau.

Menyifatkan keputusan ini sebagai tepat, Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan Tony Pua berkata, “Keputusan mahkamah ini sebagai kemenangan kepada kebebasan berhimpun dan menunjukkan bagaimana undang-undang sebelum ini menindas.”

Antara yang bebas dari pertuduhan tersebut antaranya ialah Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua, Exco Negeri Selangor Ronnie Liu, ADUN Kampung Tunku Lau Weng San dan Ahli Majlis MBPJ Tiew Way Keng dan yang lain ialah seorang peguam S Ashok Kandiah, Paulino Francesco Miranda, Mohd Khairul Anuar Mohd Jamil, Mohd Fasya Mohd Tajudin, K Thengaran, Ong Boon Keong, Goh Jin Kiat, Henry Hor @ Henry James Hor, and Goh Chien Yee, Johny Andu @ Abu Bakar Adnan, K Raman, G Ramish, Augustine Gan Liam Tee, Andrew Ng Yew Han, Lim Cheng Inn, Ooi Suan Huah dan Ambrose Poh Teik Huat,

Kesemua mereka dituduh mengambil bahagian dalam perhimpunan haram di hadapan bangunan MBPJ pada 9 Oktober 2008 untuk sambutan ulangtahun pertama Bersih dan vigil anti ISA. – Roketkini.com