Berita

DAP ucap takziah atas pemergian Kanang

KUALA LUMPUR, 3 JAN: Pahlawan Negara, Datuk Temenggong Kanang anak Langkau meninggal dunia pada usia 68 tahun akibat serangan jantung di Hospital Besar Kuching, Sarawak, awal pagi tadi.

Seluruh kepimpinan Parti Tindakan Demokratik (DAP) menitipkan belasungkawa kepada keluarga mendiang yang menjadi inspirasi dan kebanggaan anak bangsa dengan keberaniannya mempertahankan negara ketika tempoh perkhidmatannya bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Pada 19 Februari 1980, Platun Risik Gempur 8 Renjer telah ke kawasan Tanah Hitam untuk menjejak segerombolan pengganas komunis. Kanang yang berpangkat sarjan ketika itu dan kumpulannya berjaya menjejak musuh yang dicari. Beliau melepaskan tembakan dan terus menyerbu ke kedudukan musuh. Ketika pasukan itu dihujani tembakan musuh,  Sarjan Kanang menunjukkan keberanian luar biasa; tanpa menghiraukan kecederaannya, beliau terus menggempur ke arah musuh dengan laungan ‘Agi idup agi ngelaban’.

Untuk keberanian yang beliau tunjukkan, Kanang dikurniakan pingat Panglima Gagah Berani (PGB) dan Seri Pahlawan Gagah Perkasa (SP) pada 3 Jun 1981 oleh Yang Dipertuan Agong. Mendiang adalah daripada sebilangan kecil yang menerima pingat berkenaanketika masih hidup.

Mendiang Kanang mula berkhidmat dalam Sarawak Ranger sebagai Iban Tracker dan mengakhiri perkhidmatannya bersama ATM selama 21 tahun dengan pangkat Pegawai Waran 1. Sebelum meninggal dunia, Kanang juga adalah Temenggung kepada masyarakat Iban di daerah Sri Aman.

“Sudah pasti negara kita kehilangan seorang wira yang banyak berkorban demi memperjuangkan kebebasan dan keamanan,” ujar Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam kenyataan takziahnya hari ini. – Roketkini.com