Berita

Minyak Sabah disedut ke Sarawak, siapa untung? Siapa rugi?

KOTA KINABALU, 4 JAN: Nasib yang bakal menimpa Sabah boleh diibaratkan seperti ‘kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan’ apabila sumber gas asli dari negeri itu akan disalur ke Sarawak melalui saluran paip sejauh 512 km.

Ahli Parlimen Kota Kinabalu, Dr Hiew King Cheu berkata, projek penyaluran gas asli dari Sabah ke Sarawak itu sudah pasti tidak akan menguntungkan negeri berkenaan.

“Isunya, Sabah belum lagi menikmati hasil daripada sumber semulajadi itu tetapi Sarawak pula yang beruntung.

“Kemudahan pengeluaran dan saluran bagi memproses dan menapis minyak mentah serta gas asli sepatutnya dibina di Sabah, bukannya menyalurnya ke Bintulu,” katanya dalam satu kenyataan.

Projek saluran paip bernilai RM4.6 billion itu dilapor akan mempunyai kapasiti pengendalian 1.3 bilion kaki padu (bcf) gas asli sehari. Ada laporan menyebut 500,000 bcf gas asli sehari akan disalur dari kawasan persisir pantai Gumusat-Kakap, Malikai dan Kinabalu untuk diekspot sebagai Gas Cecair Asli (LNG) ke Bintulu.

Mengikut laporan hydrocarbons-technolgy.com, sebuah portal berita dan laporan industri hidrokarbon antarabangsa, Dr Hiew berkata, Terminal Minyak dan Gas Sabah (SOGT) yang membentuk sebahagian daripada Projek Minyak dan Gas Bersepadu Sabah-Sarawak akan dibina Petronas Carigali dalam negeri Sabah yang akan memproses minyak dan gas yang dihasilkan dari kawasan luar persisir berdekatan.

“Kapasiti pengeluaran SOGT ini akan mencapai 40 peratus daripada jumlah pengeluaran minyak mentah Malaysia di mana perkhidmatannya meliputi kawasan minyak luar persisir termasuk Gumusut-Kakap, Kinabalu Deep, Timur Kebabangan dan Malikai.

“Kawasan gas yang sedia ada pula akan disedut dan disalur dari Kimanis ke Bintulu melalui saluran paip yang dinamakan Talian Paip Gas Sabah-Sarawak,” kata Dr Hiew.

Dengan projek penyaluran gas asli itu, Sabah akan kehilangan hasil sampingan kepada ekonomi negeri yang boleh dijana jika kemudahan pengeluaran itu bertapak di Kimanis, Kota Belud, dan Kudat, Sabah.

“Industri minyak dan gas pasti akan membawa pembangunan yang besar dan perkembangan ekonomi di kawasan itu, tentunya Kudat akan lebih baik daripada Bintulu tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya.” ujarnya. – Roketkini.com