Berita

ROS digesa bersikap profesional, kemukakan penjelasan – Guan Eng

DAP ros 2KUALA LUMPUR, 14 OGOS: DAP akan mengadakan pertemuan dengan Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS), Datuk Abdul Rahman Othman untuk menuntut dua penjelasan mengapa parti itu perlu mengadakan pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC).

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata perkara itu diputuskan sebulat suara dalam mesyuarat tergempar Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) DAP baru-baru ini, sebagai usaha terakhir bagi menuntut dan mendesak supaya penjelasan diberikan.

“Tanpa dua penjelasan itu, pimpinan DAP tidak akan mampu menjelaskan kepada perwakilan DAP di kongres parti mengapa pimpinan parti mengalah dan menyerah begitu mudah.

“DAP bersedia untuk mengadakan pemilihan semula jika penjelasan yang diberikan munasabah, sah dan disertakan dengan fakta berasas.

“Kami juga tidak berpuas hati dengan tindakan ROS berulang kali berkelakuan tidak profesional, tidak beretika dan juga menyalahi undang-undang dengan membuat pengumuman media yang tidak mempunyai asas fakta. Jika ROS percaya bahawa mereka telah difitnah DAP, mereka boleh mendakwa kami di mahkamah,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Beliau yang juga Ahli Parlimen DAP Bagan turut mengulangi pendiriannya bahawa pemilihan CEC yang diadakan Disember tahun lalu dijalankan secara teratur dan bersih serta dijalankan mengikut prosedur.

“CWC DAP mengulangi bahawa pemilihan CEC lalu dijalankan secara teratur dan bersih.

“Gangguan komputer telah menyebabkan pengumuman calon yang berjaya salah, namun DAP terus mengambil langkah segera membetulkannya dan turut memanggil sebuah firma perakaunan untuk mengesahkan keputusan yang diperbetulkan.

“Tidak ada sebarang kesilapan dalam pengiraan undi atau penjumlahan tetapi hanya dalam pengumuman keputusan,” tegasnya.

Sehingga hari ini, ROS masih gagal menjawab permintaan DAP untuk megemukakan penjelasan atau bertemu serta berbincang berhubung isu ini. – Roketkini.com