Rencana

Ke arah mewujudkan generasi tanpa rumah? Oleh Ibn Yusof

rumahflatSETIAP orang mengimpikan untuk mempunyai rumah sendiri. Memiliki rumah sendiri merupakan suatu hasrat dan matlamat terutama oleh setiap anak muda yang baru melangkah ke alam pekerjaan kerana dengan memiliki tempat tinggal, mampu menjamin keselesaan terutama bagi mereka yang sudah berkeluarga.

Setelah membeli rumah, pembeli berpeluang meningkatkan nilai harta bersih sambil membayar balik pinjaman perumahan dan setiap pembayaran boleh mengurangkan baki pinjaman sekali gus meningkatkan ekuiti rumah yang dimiliki (berdasarkan kiraan lebihan antara harga pasaran rumah dengan baki pinjaman).

Namun kini bukan sekadar harapan memiliki rumah, untuk penduduk di kawasan bandar mendapatkan rumah impian dengan harga yang berpatutan juga sudah seakan mustahil.

Mungkin ada juga yang berfalsafah maruah kita tidak terjejas sedikit pun jika tidak mampu membeli rumah sekarang, kerana kita ada peluang menambah simpanan dengan lebih banyak.

Ini hanya cakap-cakap untuk sedapkan hati, kerana realitinya harga rumah memang semakin mahal berbanding purata kadar gaji dan kadar bayaran bonus saban tahun.

Kenaikan harga hartanah walaupun menyaksikan satu lonjakan yang besar pada 2010, tetapi kenaikan harganya telah bermula sejak 2000 diikuti peningkatan setiap tahun. Realiti membuktikan semua orang berhajat mempunyai rumah sendiri.

Jika yang berpandangan, golongan muda yang baru bekerja lebih wajar sekadar menyewa sahaja. Dan lupakan sahaja impian memiliki rumah jika pendapatan masih dianggap belum mampu.

Tulisan ini tidak berhajat membunuh impian memiliki rumah sendiri oleh golongan berpendapatan sederhana dan rendah yang masing-masing mewakili 40 peratus daripada penduduk negara ini. Kerana jika hidup menyewa seumur hidup, kadar sewa boleh meningkat dari tahun ke tahun.

Bukankah berbeza sekiranya golongan berpendapatan sederhana dan rendah ini masing-masing berpeluang dan mampu membeli rumah sendiri, baki pinjaman pokok akan berkurangan setiap kali pembayaran dibuat. Hatta cadangan mentakrif semula pendapatan (golongan pertengahan untuk sekadar  melayakkan golongan ini memperoleh bantuan kerajaan, seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM) yang lebih tinggi daripada tahun sebelum ini pun barangkali belum tentu membantu golongan berpendapatan sederhana ini mencapai matlamat dan impian mereka untuk memiliki rumah sendiri).

Golongan berpendapatan sederhana yang berhasrat memiliki kediaman namun bekerja di bandar, ada yang terpaksa berhijrah daripada kawasan bandar yang mempunyai permintaan yang tinggi dengan mencari rumah di kawasan luar bandar.

Semestinya ini dianggap tidak praktikal kerana pembeli rumah biasanya lebih suka dan cenderung untuk tinggal berhampiran dengan tempat kerja mereka. Akhirnya mereka terpaksa memilih, untuk menetap di kawasan bandar dengan keluasan rumah kaki persegi yang lebih kecil atau memilih tinggal di kawasan luar bandar dengan keluasan rumah kaki persegi yang lebih besar, itu belum lagi diambil kira tempoh masa perjalanan dan perbelanjaan pergi balik kerja.

Tidak hairanlah jika golongan kelas pertengahan selalu dianggap menjadi mangsa daripada menerima manfaat pelbagai dasar kerajaan sebelum ini berbanding golongan berpendapatan rendah.

rehdaTerkini menurut Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah (REHDA) harga rumah kediaman pula dijangka naik sebanyak 10% (walaupun kerajaan kemudiannya hanya menjangka peningkatan itu hanya pada paras 5%) dalam menghadapi kenaikan harga minyak dan operasi besar-besaran oleh Jabatan Imigresen negeri di tapak pembinaan (The Star, 05-09-2013).

Penang Master Builders and Building Material Dealers Association (PMBBMDA) juga menguatkan hujah REHDA mengenai kenaikan harga rumah apabila menganggarkan kos bahan binaan akan naik sebanyak 3% hingga 5%. Tidak hairanlah jika ramai berpandangan kerajaan sepatutnya mampu menampung jumlah subsidi dan mengelak kenaikan harga bahan api sekiranya rasuah berjaya ditangani secara efektif dan kawalan perbelanjaan yang efisien.

Akhirnya persoalan timbul, apakah peranan yang telah dan boleh pihak kerajaan lakukan untuk mengawal isu kenaikan harta tanah atau mengekang pembelian spekulatif yang semakin membimbangkan?

Sebuah skim pernah diumumkan dalam Bajet 2011. Pihak kerajaan mewujudkan skim yang membolehkan golongan muda mendapat pembiayaan perumahan sehingga 100% yang diberi nama Skim Rumah Pertamaku. Setelah mengetahui tiada permohonan dibuat di institusi kewangan terpilih akibat kesalahan strategi, kerajaan menaikkan aras pendapatan pemohon dalam Bajet 2013. Apakah dengan menaikkan aras pendapatan pemohon boleh menyelesaikan masalah skim ini?

Ketika kriterianya diubah daripada golongan muda yang merupakan pembeli rumah pertama yang mempunyai pendapatan bulanan kurang daripada RM3,000 kepada pendapatan kasar peminjam perseorangan tidak lebih daripada RM5,000 sebulan dan pendapatan kasar peminjam bersama tidak lebih daripada RM10,000 sebulan (berdasarkan pendapatan kasar bulanan maksimum tidak lebih daripada RM5,000 bagi setiap peminjam), dan daripada nilai maksimum hartanah RM200,000 kepada nilai maksimum hartanah RM400,000. Hal ini jelas menunjukkan bahawa pihak kerajaan terpaksa akur kepada nilai hartanah yang naik secara mendadak saban tahun.

Ironinya, apakah golongan muda yang berpendapatan RM3,000 sebulan mampu membeli rumah berharga RM400,000 yang mana bayaran ansuran bulanan kira-kira RM1,700 sebulan bagi tempoh pembayaran 35 tahun? Itu belum lagi jika diambil kira aspek jumlah deposit 10%, bayaran kos guaman untuk perjanjian sewa beli serta dokumentasi pinjaman, kos luar jangka dan sebagainya.

1PrimaSeterusnya Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) diperkenalkan, dan kita tidak menafikan projek ini menepati harapan golongan kelas pertengahan. Projek ini ada menawarkan unit rumah teres dua tingkat dengan kawasan binaan antara 1,310 kaki persegi dan 1,380 kaki persegi dan dijual pada harga di bawah RM400,000. Cuma persoalan timbul untuk satu-satu kawasan yang mana pembinaan oleh pemaju swasta meliputi sebuah rumah teres dua tingkat yang dibina pada harga RM500,000 dengan keluasan 2,000 kaki persegi, dan rumah teres dua tingkat dengan 1,380 kaki persegi berharga RM400,000 di bawah projek PR1MA, yang manakah projek perumahan untuk rakyat mampu milik? Dan nasib golongan berpendapatan sederhana yang memohon akhirnya terpaksa bergantung nasib mengikut turutan cabutan undian, itupun sekiranya terpilih.

Akhirnya selepas beberapa tahun siri kenaikan harga rumah, Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan mengakui kadar Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) semasa yang terlalu rendah merupakan mekanisma yang tidak efektif dalam mengekang kenaikan harta tanah atau mengekang aktiviti spekulasi harga rumah yang semakin meningkat. Di manakah silapnya? Walhal kerajaan mengambil keputusan bahawa semua keuntungan daripada urus niaga hartanah dikecualikan daripada CKHT pada April 2007 hingga Januari 2010 sebagai langkah untuk meningkatkan jualan hartanah ketika kelembapan ekonomi. Dan kemudianya memperkenalkan semula CKHT sebanyak 5 peratus untuk perolehan penjualan hartanah untuk tempoh kurang lima tahun dalam Bajet 2011.

Namun Indeks Harga Rumah Malaysia pada 2011 dan 2012 menunjukkan peningkatan paling tinggi sepanjang lima tahun sebelumya terutama di Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang, Pahang, Sabah, Perak dan Terengganu (The Edge,27-08-2013).

Dan apakah cadangan untuk menaikkan kadar CKHT sekali ganda berbanding 15 peratus pada masa ini boleh dianggap sebagai langkah terbaik bagi mengawal kenaikan harga rumah secara mendadak di negara ini khususnya di kawasan bandar? Kerana sekiranya pembelian rumah, yang selepas itu dijual dalam masa dua tahun dikenakan CKHT hatta setinggi 30 peratus, Perlu dikaji juga bahawa pembelian spekulatif umumnya berlaku pada tahun kedua dan ketiga selepas pemilikan. Tahun ketiga ialah tahun yang mana rumah di dalam pembinaan itu berjaya disiapkan pemaju. Maka tempoh untuk dikenakan cukai juga perlu dipanjangkan agar menepati sasaran yang dikehendaki yakni spekulator yang terbabit dalam melakukan pembelian spekulatif. Malah kerajaan mungkin boleh menggunakan duti setem untuk dikenakan ke atas penjual yang aktif menjual beberapa rumah dalam tempoh lima tahun.

Golongan berpendapatan sederhana kini hanya boleh terus mengharap dan menjangkakan isu rumah menjadi satu daripada fokus utama dalam Bajet 2014 yang akan dibentangkan pada 25 Oktober ini, kerana kehendak dan keperluan golongan ini yang dilihat begitu kritikal.-Roketkini.com