Berita

Serbuan JAIS cabuli keputusan Kabinet, Najib tidak boleh diam – Teresa Kok

KUALA LUMPUR, 4 JANUARI: Serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke pejabat Bible Society Malaysia (BSM) mencabuli penyelesaian sepuluh perkara berhubung kalimah Allah yang dipersetujui Kabinet tahun lalu, kata Naib Pengerusi DAP, Teresa Kok.

Beliau merujuk penyelesaian sepuluh perkara yang diumumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Idris Jala pada April 2011 lalu berhubung isu Al-Kitab versi Bahasa Melaysia.

“Serbuan itu mencabuli penyelesaian sepuluh perkara yang diumum Idris pada April 2011, dan dipersetujui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada Oktober 2013,” katanya dalam satu kenyataan.

Perkara yang disebutkan dalam senarai itu, antaranya adalah Al-Kitab dalam versi mana-mana bahasa, termasuk Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia boleh di bawa masuk; Versi itu juga boleh dicetak di dalam negara, dan tiada sekatan kepada penduduk Sabah dan Sarawak untuk membawa Al-Kitab mereka ke Semenanjung.

Justeru, kata Ahli Parlimen Seputeh itu, Najib selaku Perdana Menteri tiada pilihan selain menyuarakan pendiriannya membantah tindakan JAIS itu.

“Penyelesaian itu adalah keputusan Kabinet. Apabila keputusan Kabinet dilanggar, berdiam diri bukan lagi pilihan untuk Najib,” katanya lagi.

JAIS menyerbu pejabat BSM 2 Januari lalu di Petaling Jaya dan merampas kira-kira 321 naskhah Al-Kitab.

Dalam pada itu beliau juga mendesak Najib agar membantah kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyokong rancangan UMNO Selangor untuk berdemonstrasi di hadapan gereja.

Sebelum ini, Muhyiddin menyatakan rancangan UMNO Selangor ekoran isu itu sebagai tidak bercanggah dengan undang-undang.

“Beliau perlu nyatakan kepada awam, tidak bersetuju dengan tindakan mengarut dan sukar dipercayai oleh Timbalanya yang setuju dengan rancangan UMNO Selangor itu.

“Bagaimana Muhyiddin, seorang TPM boleh jadi begitu tidak bertanggungjawab?” katanya.

Katanya lagi, sokongan itu menimbulkan persoalan sama ada beliau layak atau tidak untuk memegang jawatan TPM dan Menteri Pelajaran. – Roketkini.com