Berita

Apa rasional Menteri Besar Terengganu melawat Antartika? – Tony Pua

KUALA LUMPUR, 17 JANUARI: DAP mempersoalkan rasional ‘lawatan kerja’ 15 hari ke Antartika oleh Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said, kononnya berhubung kajian perubahan iklim.

Setiausaha Publisi DAP Kebangsaan, Tony Pua berkata, Ahmad Said adalah seorang Menteri Besar dan tidak ada keperluan untuk beliau ke sana.

“Beliau bukan Menteri Sains dan Teknologi, atau pun Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar.

“Beliau tidak boleh guna alasan untuk menarik pelabur atau pelancong, melainkan jika anda mengambil kira penguin yang ada di sana. Jangan jadi seperi bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Khir Toyo yang melancong ke Disney Land atas alasan mengkaji taman tema,” katanya dalam satu kenyataan.

Ahli Parlimen Petaling Jaya utara itu turut mempersoalkan manfaat kepada negara hasil daripada lawatan itu.

“Mengapa kita perlu habiskan wang dalam bidang yang kita tidak pakar? Jika ada saintis Malaysia yang terlibat dengan isu perubahan iklim, bukankah lebih baik mereka mengkaji kesan perubahan iklim daripada pembasmian hutan di negara kita,” katanya lagi.

Memetik laporan Sinar Harian 15 Januari lalu, Ahmad bakal mengetuai lawatan yang dianjurkan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi dengan kerjasama Yayasan Diraja Sultan Mizan (YDSM) itu Sabtu ini.

Memetik laporan itu lagi, ia bertujuan membantu kerajaan menubuhkan stesen penyelidikan bersama Instituto Antartico Chileno (INACH).

Katanya lagi, aggaran kasar kos penerbangan dan tempat tinggal bagi lawatan itu bagi seorang adalah RM50,000,  menjadikan kos untuk delegasi 20 orang RM1 juta.

Katanya lagi, Ahmad tiada hak untuk membazirkan wang pembayar cukai dengan lawatan mewah itu, di saat rakyat diminta mengikat perut menghadapi kenaikan harga barang.

“Maka, Ahmad perlu memberikan laporan penuh berhubung belanja serta faedahnya kepada Malaysia dan Terengganu.

“Sikap berbelanja melampau beginilah yang menyebabkan rakyat tidak melayan seruan kerajaan untuk menerima pemotongan subsidi dan kenaikan harga barang,” katanya lagi. -Roketkini.com