Berita

Pengarah sekolah paksa guru buka tudung perlu minta maaf

KUALA LUMPUR, 17 JANUARI: Setiausaha Publisiti DAP Johor, Teo Nie Ching berkata, ahli jemaah pengurus sekolah, Pang Ah Ngang perlu meminta maaf ekoran memaksa seorang guru membuka tudung jika ingin terus mengajar di sekolah itu.

Beliau merujuk laporan sebelum ini berhubung seorang guru Cina Muslim di Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Nan Ya, Kota Tinggi yang dipaksa berbuat demikian.

“Semua orang ada hak untuk mengamalkan agama masing-masing. Jika laporan itu benar, saya menggesa pengarah itu memohon maaf kepada guru itu dengan segera,” katanya dalam satu kenyataan.

Katanya lagi, Pang juga perlu tampi ke hadapan dan bertanggungjawab ke atas perbuatannya itu.

Semalam, Biro Pelajaran Pemuda Umno Malaysia turut menuntut Pang meminta maaf, dan guru besar sekolah itu dipecat.

Mengulas desakan itu, Ahli Parlimen Kulai itu berkata, cadangan itu tidak sesuai memandangkan guru besar itu tiada kena mengena dengan peristiwan itu.

“Pengerusi Biro Pedidikan Pemuda Umno, Mohd Rafiq Naizamohideen tidak patut cadang Kementerian Pelajaran pecat guru besar. Kenapa beliau yang perlu dipertanggungjawabkan di atas kenyataan Ahli Jemaah Pengurus itu,” katanya.

Beliau juga meminta agar isu itu tidak sengaja diperbesar-besarkan untuk kepentingan politik sehingga mencetuskan perbalahan.

“Pemuda Umno tidak patut mengatakan ia sebagai ‘penghinaan kepada Islam’, dan membayangkan ia seperti semakin menjadi-jadi di negara ini,” katanya.

Katanya lagi, pemimpin yang bertanggungjawab sepatutnya mewujudkan persefahaman dengan menggalakkan dialog, bukannya sengaja ‘menambah minyak ke dalam api’ dan menimbulkan kontroversi. – Roketkini.com