Berita

‘Kami tidak sesekali gentar dengan ugutan’ – Gobind

KUALA LUMPUR, 23 MEI: DAP sama sekali tidak akan tunduk dengan ugutan samseng Pemuda Umno semalam, malah insiden itu telah menguatkan lagi semangat parti itu dalam perjuangannya, kata Ketua Biro Undang-undang DAP Gobind Singh Deo.

“DAP tidak akan takut dengan serangan seperti yang dilihat di ibu pejabat semalam serta di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang Rabu lalu. Ancaman yang bertujuan melemahkan semangat kami seperti ini tidak pernah dan tidak akan berjaya.

“Jika mereka fikir kami telah goyah, mereka silap besar. Ini hanya menguatkan lagi tekad kami untuk berusaha lebih kuat ke arah Malaysia yang lebih baik, di mana setiap rakyat hidup aman dengan jaminan perlindungan undang-undang dan hak asasi mereka,” katanya dalam sidang media di ibu pejabat DAP pagi tadi.

Kumpulan Pemuda Umno yang mengadakan tunjuk perasaan di hadapan ibu pejabat DAP di Jalan Pudu semalam telah memusnahkan papan tanda parti serta mengancam akan membakar bangunan parti pada masa akan datang.

Selain melakukan kerosakan dan ugutan, insiden semalam turut menyaksikan cubaan mencetuskan pergaduhan apabila mereka melaungkan “hancur DAP” serta membawa sepanduk seperti “Melayu Umno bukan barang dagangan! Mampus DAP!”

Dalam pada itu Timbalan Pengerusi DAP Kebangsaan Tan Kok Wai berkata, insiden semalam menunjukkan kebangkitan ‘gangsterisme politik’ di Malaysia.

“Kejadian semalam serta di Pulau Pinang menunjukkan budaya gangster semakin menjadi-jadi dalam politik. Apa yang dilakukan Pemuda Umno adalah satu keaiban dalam politik serta satu jenayah.

“Ia menjadikan Umno sebuah parti samseng dan ‘hooligan’. Kami kecam sekeras-kerasnya, dan amat kesal dengan apa yang mereka lakukan,” katanya lagi.

Pemuda Umno sememangnya tidak asing dengan provokasi tidak bertamadun seumpama ini, terutama siri gangguan dalam banyak ceramah ketika tempoh kempen Pilihanraya Umum yang lalu.

Turut hadir dalam sidang media itu antaranya adalah Timbalan Pengerusi DAP Kuala Lumpur Fong Kui Loon, Ketua Pemuda Kebangsaan Teo Kok Seong, Ahli Parlimen Serdang Ong Kian Ming, Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng serta Ahli Jawatankuasa DAP Selangor dan Kuala Lumpur. – Roketkini.com