Sastera

CERTOT: Apa Erti Bertuhan?

CERTOT I: SIAPA TUHAN?

Atilla tidak lagi membaca Orhan Phamuk. Dia sudah bosan dengan cerita. Kali ini, dia ingin mencari manusiawi pula. Di atas kerusi mahogani, tikaman matanya tidak lepas daripada puisi-puisi Nazim Hikmet. Angin lemah gemalai membelai rambutnya. Fatma datang ke sisinya dengan wajah yang sugul. Matanya menyimpan seribu lara, tetapi kecantikannya masih tetap bersisa.

“Atilla, tuhan itu siapa? Kenapa begitu ramai tuhan dalam kalangan manusia? Aku sudah mula keliru; antara tuhan dan manusia, siapa tuhan siapa manusia?”

Fatma melontarkan pandangan ke laut Antalya. Atilla membisu sambil menatap puisi. Alangkah. Air mata Fatma mengalir perlahan ke Mediterranian. Atilla mendekatkan bibirnya ke telinga Fatma. Fatma membiarkan saja air matanya meluncur. Kian lama kian deras.

“Terlalu ramai manusia yang ingin menjadi tuhan; kanan dan kiri mereka seolah berdirinya syurga neraka dan mereka pula yang menentukan siapakah yang menjadi penghuninya. Engkau usah gusar. Selagi ombak di laut Antalya itu masih beralun, manusia-manusia itu tinggal sebagai tuhan yang kaku.”

CERTOT II: DI MANA KEMANUSIAAN?

Khawlah menghela pandangan ke Dataran Tahrir. Bumi Kaherah tidak lagi menjanjikannya kedamaian. Darah-darah kekeringan di dinding Restoran Syamy. Tiada lagi kebab Anatakly dan Antabli yang sedap itu. Khawlah selalunya mendatangi restoran tersebut pada malam Sabtu dengan wajah yang penuh keceriaan, tetapi malam Sabtu kali ini dia memandang restoran tersebut dengan wajah yang penuh kelesuan.

Zehra mendekati Khawlah dan meletakkan tangan ke bahunya. Dingin malam sudah lama beku. Kaherah sudah bisu oleh tirani.

“Jantung ummi pecah oleh peluru. Kepala walid retak oleh pukulan besi yang bertubi-tubi. Adikku sedang nazak di hospital akibat serpihan bom. Di tangan laskar kami sendiri, kemanusiaan telah mati.”

Zehra memeluk Khawlah dengan erat. Tangisan pecah. Dataran Tahrir basah olehnya.

“Khawlah, maafkan kami. Di daerah kami, kami masih lagi bertelingkah tentang pemikiran-pemikiran asing kononnya menggugat keimanan, tetapi orang-orang miskin masih perit mencari makanan. Agama kami jadikan tunggangan untuk mencari kekayaan, tetapi nasib masyarakatmu di mana kemanusiaannya telah tewas kami abaikan.

Khawlah terus dalam dakapan Zehra. Dataran Tahrir terus-terusan membasah oleh darah-darah kemanusiaan.