Berita

Impian Malaysia tercapai apabila fikiran rakyat melangkaui kaum dan agama

KUALA LUMPUR, 16 NOV: Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata, masa depan Malaysia yang cerah hanya akan tercapai apabila majoriti rakyat berfikir sebagai rakyat Malaysia, melangkaui kaum masing-masing.

“Masa depan negara terjamin apabila majoriti kita mempromosikan Impian Malaysia, melangkaui Impian Melayu, Impian Cina, Impian India atau Impian Kadazan.

“Kita mahukan Malaysia di mana tiada yang menghentam Melayu, Cina, India atau lain-lain, tetapi komitmen bersama bagaimana untuk mencapai Impian Malaysia, di mana semua rakyat tanpa mengira kaum dan agama dapat mencapai potensi dan nilai sebenar mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan dengan menjangkakan ‘sesi menghentam masyarakat Cina’ akan bermula pada Perhimpunan Agung Umno bulan depan.

Sesi tersebut bermula dengan pembentangan kertas kerja Biro Pendidikan Umno yang juga ahli Majlis Tertinggi Tan Sri Ibrahim Abu Shah di Konvensyen Umno Johor dua hari lalu.

Ibrahim dilaporkan berkata, orang Melayu tidak akan dapat memerintah Malaysia lagi jika Umno kalah pada pilihanraya umum akan datang.

Manakala Selasa lalu pula, Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishamuddin Hussein mengumumkan status sistem sekolah vernakular akan menjadi satu topik ‘panas’ yang akan didebatkan dalam Perhimpunan Agung Umno (PAU).

Kata Kit Siang, tema retorik, politik kebencian dan tanpa toleransi yang dibawa setiap kali PAU telah lama menghantui negara ini.

“Kononnya Melayu dan Islam sedang diserang, dan tamatnya pemerintahan Umno adalah sama dengan tamatnya kuasa politik Melayu.

“Ini adalah dakwaan jahat dan tidak berasas yang sebenarnya menggugat keharmonian negara kita,” ujarnya.

Namun beliau mengingatkan suara-suara kebencian itu hanya minoriti, dan menyeru rakyat menaruh kepercayaan kepada majoriti yang percaya kepada toleransi dan keadilan untuk semua.

“Impian Malaysia saya adalah di mana rakyat bersatu melangkaui kaum, agama, budaya dan bahasa sebagai warga Malaysia,” kata Kit Siang. – Roketkini.com