Berita

DAP desak SPRM siasat perbelanjaan mewah keluarga Najib

KUALA LUMPUR, 16 APRr: DAP menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk segera menjalankan siasatan terhadap perbelanjaan melampau keluarga Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Ahli Parlimen Kulai Teo Nie Ching berkata, biarpun beliau gembira tindakan SPRM yang berani menjalankan siasatan berhubung kes cincin berharga RM24.4 juta isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor tapi badan itu juga harus melakukan tindakan sama terhadap keluarga mereka.

“Walaupun cincin bernilai RM24.4 juta itu bukannya hak milik ‘First Lady of Malaysia’, tapi apakah SPRM telah memulakan siasatan ke atas beg tangan Hermes, Birkin dan penthouse RM110 juta anaknya di New York?

“Perbelanjaan mewah keluarga Najib ini juga telah menimbulkan tanda tanya di New York,” katanya dalam satu kenyataan.

Pada 9 Februari lalu, New York Times dalam satu artikelnya telah membangkitkan mengenai koleksi beg tangan mewah dan barang kemas Rosmah yang setiap satunya berharga antara US$9,000 dan US$150,000 sedangkan Najib memperoleh gaji tahunannya sebagai Perdana Menteri hanya kira-kira US$100,000 (RM370,000).

New York Times turut mendedahkan transaksi rahsia anak Najib, Riza Aziz yang membeli apartment bernilai US$33.5 juta (RM117.5 juta) di Taman Laurel di sana dan sebuah rumah berharga sekurang-kurangnya berharga US$17.5 juta (RM61.5 juta) di Beverly Hills.

“Jadi soalan saya kepada (Pengerusi SPRM) Datuk Seri Abu Kassim Mohamed, adakah anda jalankan siasatan ke atas perkara ini?” soalnya.

Abu Kassam semalam mendakwa pihaknya tidak mengamalkan pilih kasih dalam siasatan dan tidak memberi pengecualian walaupun sesuatu kes itu diklasifikasikan berprofil tinggi.

Katanya, sebab itu pihaknya telah menyiasat pembelian cincin melibatkan Rosmah yang hangat diperkatakan pada tahun 2011. – Roketkini.com