Berita

Cadang tempoh sidang Parlimen 80 hari tahun depan

KUALA LUMPUR 18 NOV: Tempoh persidangan Parlimen di Malaysia perlu dipanjangkan supaya rakyat dapat menilai prestasi Ahli Parlimen dan penelitian kandungan bajet dapat dibuat dengan lebih terperinci, kata Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong.

Tidak seperti sebahagian negara lain, beliau pada kenyataan media hari ini, berkata, Malaysia tidak memiliki sistem jawatankuasa khas bagi menilai keberkesanan Ahli Parlimen.

Pada 2008, beliau berkata, Dewan Rakyat bersidang selama 79 hari, 72 hari (2009), 83 hari (2010), 63 hari (2011), 70 hari (2012), 51 hari (2013), 57 hari (2014) dan 61 hari (2015).

Sedangkan, katanya, Parlimen Britain bersidang selama 162 hari pada sesi 2013-2014 manakala Parlimen Australia lazimnya bersiang selama 150 hari setahun dan mereka kerap berbahas secara lantang yang belum berlaku di Malaysia.

parlimenChin Tong berkata kerajaan memberi alasan tempoh persidangan pendek berikutan proses pengubahsuaian bangunan Parlimen yang menyebabkan Dewan Negara dan Dewan rakyat terpaksa berkongsi.

Justeru, beliau mencadangkan Speaker Tan Sri Pandikar Amin supaya mempertimbang kemungkinan mengubah lokasi ke beberapa bangunan lama, antaranya Istana Negara untuk persidangan kedua-dua dewan itu.

“Jadi, Dewan Rakyat dan Dewan Negara boleh bersidang untuk tempoh lebih panjang. Saya berharap Dewan Rakyat patut bersidang sekurang-kurangnya 80 hari pada tahun depan,” katanya sambil menyatakan ia dapat mengelak sidang pada waktu malam.

Selain itu, Chin Tong membantah usaha mengedah bilangan pengamal media di lobi Parlimen sebaliknya mencadangkan menambah kemudahan media supaya perkembangan di dewan dapat disebar kepada orang awam.