Berita

Fitnah isu dana Israel, DAP pertimbang tindakan saman

PETALING JAYA 2 JAN: DAP mempertimbang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pemimpin politik yang memfitnah kononnya parti itu akan membebankan Israel membina pangkalan tentera jika menawan Putrajaya pada pilihan raya umum akan datang.

Pada kenyataan media pagi ini, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang tanpa menyebut nama mana-mana individu, berkata individu berkenaan perlu membayar harga mahal atas dakwaan tidak berasas itu di mahkamah kelak.

Beliau berkata, semua pemimpin politik mesti mengambil iktibar betapa mereka tidak boleh mengitar semula pembohongan, kemudian melepaskan diri dari dakwaan paling tidak munasabah itu.

“Justeru, saya jangka peguam DAP akan mulakan prosiding dalam satu atau dua hari,” katanya pada program bertema ‘Semangat Kelantan di Kuala Lumpur’ anjuran Parti Amanah Negara (Amanah) di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), malam tadi.

Baru-baru ini, Pengarah Penyelidikan PAS, Mohd Zuhdi Marzuki dipetik sebuah portal berita tempatan mendakwa DAP kononnya ditawar  sejumlah wang dan sebagai balasan akan membina sebuah pangkalan tentera Israel di Port Dickson jika menawan Putrajaya.

Sambil mengingatkan perbuatan fitnah lebih buruk daripada membunuh berdasarkan kandungan al-Quran, Kit Siang juga percaya ramai merindui kepimpinan bekas Mursidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Beliau percaya Nik Aziz jika masih hidup pasti akan lantang mengecam amalan rasuah yang berleluasa dalam pentadbiran Najib, khususnya skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan derma RM2.6 bilion.

Kit Siang turut menyelar kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada perutusan tahun baru kononnya isu skandal 1MDB dan derma RM2.6 bilion sudah berakhir ketika Malaysia ‘dinobatkan’ sebagai negara ketiga korup di dunia

“Bagaimana Najib boleh berimaginasi hingga membuat kenyataan keterlaluan itu yang dia sendiri tidak mungkin percaya, melainkan jika meninggalkan realiti politik dan memasuki alam berpura-puraan,” katanya.

Kit Siang turut menyatakan kekesalannya berikutan Malaysia memasuki tahun baharu 2016 dengan pelbagai skandal rasuah, kelemahan integriti dan kegagalan tadbir urus yang semakin membesar dan paling runcing sepanjang sejarah tanah air.