Berita

DAPSY kecam pengusiran aktivis Indonesia

KUALA LUMPUR 8 JAN: Biro Antarabangsa DAPSY Kebangsaan mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kerajaan UMNO BN yang mengusir aktivis hak asasi manusia dari Indonesia, Mugiyanto Sipin di Lapangan Terbang Kuala Lumpur, semalam.

Setiausaha Hal Ehwal Antarabangsa DAPSY Kebangsaan, Howard Lee Chuan How, berkata perbuatan itu zalim dan bertentangan dengan komitmen ASEAN dalam memajukan hak asasi manusia dan kebebasan bersuara.

Tambahan lagi, katanya, tindakan itu melampau terhadap seorang warganegara jiran yang terhormat di negaranya sendiri, sekaligus memalukan Malaysia pada peringkat antarabangsa.

“Jelas, Kerajaan UMNO BN begitu takut kepada individu yang berilmu dalam hal kebangkitan rakyat yang berpengalaman dalam gerakan demokrasi dan hak asasi manusia,” katanya pada kenyataan media, semalam.

Mugiyanto hadir ke negara ini atas jemputan Bersih 2.0 sebagai seorang panelis forum “Gerakan Rakyat Mampu Membawa Perubahan” yang berlangsung malam tadi dan dijadual berkongsi pengalaman pendemokrasian di Indonesia pada zaman 1990-an.

Mugianto adalah seorang tokoh yang memberi sumbang besar kepada tumbangnya regim Orde Baru di Indonesia.

Beliau memimpin sekumpulan mahasiswa di Jogjakarta pada 1999 dan menubuhkan Solidaritas Mahasiswa Indonesia Untuk Demokrasi, selain membangkitkan semangat kaum pekerja di Surabaya pada 1995 supaya menuntut hak melalui mogok pekerja.

Howard berkata, DAPSY dan DAP ada berhubung dengan parti rakan, Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) untuk memahami secara lebih mendalam sebab di sebalik pengusiran Mugiyanto.

Katanya, beberapa badan bukan kerajaan (NGO) di Indonesia sudah mula ‘berbunyi’ dan menuntut kerajaan Indonesia mengecam dan menyampaikan nota bantahan atas pengusiran itu.

“Mereka menyifatkan perbuatan itu suatu pelanggaran kebebasan berdiskusi dan berpendapat dan menuntut Kerajaan Malaysia menjamin kebebasan bersuara di negara ini,” katanya.

Justeru, beliau berkata, DAPSY juga menuntut Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi mengumumkan sebab di sebalik tindakan Jabatan Imigresen yang terletak dalam bidang kuasa kementeriannya.

daripada Malaysia; dan akan menambah usaha untuk membawa lebih individu seperti Mugiyanto untuk menyedarkan Pemuda Malaysia.