Berita

Ucapan ‘Salam Bersih’ sakitkan hati ADUN BN Negeri Sembilan

SEREMBAN, 7 DIS: Ucapan ‘Salam Bersih’ oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Repah, S. Veerapan mencetuskan kekecohan di sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini, semalam.

Ia berikutan Adun Labu dari Barisan Nasional, Datuk Hasim Rusdi mencelah dan menggesa tindakan dikenakan ke atas Veerapan dengan mendakwa kononnya kata-kata itu menyakitkan hati di dalam dewan.

“Ambil tindakan terhadap DUN yang menggunakan kenyataan yang menyakitkan hati,” katanya disambut tepukan meja oleh Adun-Adun Barisan Nasional yang lain.

Speaker DUN, Awaludin Said berkata, Veerapan harus mengikut garis panduan persidangan dan tidak ‘melakukan provokasi serta menyakiti perasaan orang lain’.

Beliau kemudiannya mengarahkan Adun DAP itu menarik kembali kata-katanya sebelum meneruskan ucapan.

“Saya tidak akan membenarkan Yang Berhormat (Veerapan) meneruskan perbahasan selagi tidak menarik balik ‘salam Bersih’ itu,” katanya.

Untuk mengelak kekecohan itu berpanjangan dan mengganggu persidangan, Veerapan bersetuju menarik kembali ucapan ‘salam Bersih’ dan menggantikan ia dengan ‘salam sejahtera’.

‘Salam Bersih’ merupakan ucapan yang digunakan oleh pemimpin-pemimpin pakatan pembangkang dan NGO bagi menyuarakan desakan mereka terhadap pilihan raya yang bersih dan adil, selaras dengan perjuangan kumpulan pendesak pilihan raya, Bersih 2.0. – Roketkini.com