Berita

ADUN BN Batu Kitang perlu buat kerja, jangan banyak bercakap – Aziz Isa

KUCHING, 21 DIS: Sosialis Muda DAP (DAPSY) Sarawak, menegur sikap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN Batu Kitang, Lo Khere Chiang yang dilihat banyak bercakap dari membuat kerja.

“Lo Khere Chiang lebih suka menggunakan kapasitinya sebagai Pengerusi Majlis Perbandaran Padawan (MPP) dan ADUN Batu Kitang untuk melakukan kerja-kerja propaganda politik daripada menyelesaikan masalah rakyat,” kata Setiausaha Publisiti DAPSY Petrajaya, Abdul Aziz Isa, kepada Roketkini.

Menurutnya, Lo Khere Chiang gemar menyalahkan dan mencari kesalahan pembangkang untuk menutup kelemahan beliau sebagai Pengerusi MPP dan ADUN Batu Kitang.

“Beliau lebih suka berpolitik dan melakukan propaganda murahan di akhbar tempatan daripada mencari penyelesaian kepada masalah yang berlaku di bawah MPP,” katanya.

Aziz yang merupakan bekas calon DAP Batu Kitang mempersoalkan mana perginya peruntukan pembangunan untuk majlis perbandaran tersebut.

“Sebelum ini ADUN tersebut menggunakan alasan kemenangan DAP di Parlimen Stampin menyebabkan MPP kekurangan dana daripada kerajaan negeri.

“Sekarang, setelah beliau sendiri menang di DUN Batu Kitang, ke mana pergi dana pembangunan untuk MPP? Mengapa masih banyak jalanraya yang rosak dan berlubang tidak dibaiki oleh MPP?” soal Aziz.

Jelasnya, kerajaan Persekutuan telah memperuntukan geran melalui dana MARRIS (Malaysian Road Records Information System) kepada kerajaan tempatan untuk penyelenggaraan jalan dan peruntukman semakin meningkat dari tahun 2010 sehingga 2015.

“MARRIS memperuntukkan sebanyak RM700 juta setahun sejak beberapa tahun kebelakangan ini tetapi berapa banyak sebenarnya yang dibelanjakan? Berapa banyak permohonan telah dibuat kepada MPP?

“Sebagai Pengerusi MPP dan ADUN Batu Kitang, beliau mempunyai kuasa untuk mengagihkan dana tersebut untuk menyelenggarakan jalan-jalan yang rosak di bawah bidang kuasa MPP tapi nampanya beliau lebih gemar bermain politik,” kata Aziz. – Roketkini.com