Berita

Video satira “Tangkap Ayam” Tahun Baru Cina papar mesej selamatkan  Malaysia, bebas Anwar

KUALA LUMPUR, 26 JAN: Perayaan Tahun Baru Cina 2017 ini sekali lagi dimeriahkan dengan sebuah video satira “Tangkap Ayam” terbitan Pejabat Ahli Parlimen Seputeh yang dilancarkan hari ini.

Video berkenaan boleh ditonton terus di: https://www.youtube.com/watch?v=Neqj7qJ84bc

Klip video berdurasi 6.12 minit ini memberi mesej yang sangat penting kepada rakyat Malaysia tentang gejala rasuah, kemelesetan ekonomi dan penyelewengan yang berlaku dalam negara ini.

“Kehidupan semakin susah, ringgit sudah jatuh, tetapi kes korupsi makin berleluasa dan amaun yang terlibat semakin besar,” kata Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok dalam video berkenaan.

Selain Teresa, turut membintangi dan menjayakan video berkenaan ialah Adun Balakong, Eddy Ng Tien Chee, Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, Adun Kinrara, Ng Sze Han serta menampilkan coordinator #March2Freedom Nurul Nuha Anwar.

Nurul Nuha dalam video itu mengimbau perasaan sayu mengenang bagaimana keluarganya telah dipisahkan dari sang ayah yang terpenjara akibat tuduhan palsu dalam perjuangannya membawa perubahan.

“Harap tahun ini adalah tahun baru kita membawa perjuangan, membawa perubahan…” katanya sedih.

Selain itu, “Tangkap Ayam” turut menyindir sikap membisu MCA dan Gerakan yang dilihat takut untuk menyuarakan keresahan rakyat dan negara.

“Saya tunggu punya tunggu bila MCA dan Gerakan akan tolong kejar orang yang curi duit rakyat…Dia tak da berani punya…” kata Rafizi dalam video tersebut. -Roketkini.com