Berita

Belasungkawa aktivis DAP Sarawak, Jimmy Donald

KUCHING, 28 MAC: DAP Sarawak kehilangan seorang tokoh masyarakat Dayak apabila Jimmy Donald, 72, menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Umum Sarawak akibat kanser, lewat petang semalam.

Mendiang pernah berkhidmat sebagai Ahli Parlimen Sri Aman dari tahun 1999 sehingga 2008 sebelum menyertai DAP dan menjadi Pengerusi DAP Cawangan Balai Ringin.

Sepanjang aktif bersama DAP, mendiang banyak membantu parti mengembangkan sayap ke kawasan luar bandar dan pedalaman.

Menurut Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen, mendiang merupakan seorang pejuang bangsa yang sangat memahami bahasa dan kebudayaan suku kaum Iban.

“Beliau telah memainkan peranan penting dalam usaha menarik lebih ramai masyarakat Dayak menyertai DAP.

“Pemergiannya merupakan sebuah kehilangan besar buat parti dan Sarawak,” katanya ketika dihubungi Roketkini.

Selain dikenali dalam lapangan politik, Jimmy juga merupakan bekas pendidik dan penulis terkenal dalam kebudayaan masyarakat Iban.

Salah satu karyanya diterbitkan dalam buku berjudul ‘Pengap Gawai Kelingkang Nempalai Kasa’ yang telah dilancarkan oleh DAP Sarawak pada tahun 2014.

Buku dengan 570 mukasurat itu menceritakan tentang kepercayaan tradisi dan kebudayaan masyarakat Iban mengenai hari Gawai.

Mendiang meninggalkan seorang balu, Mary Andrew, lima orang anak dan 10 cucu. Salah seorang anaknya ialah Pengerusi DAP Sri Aman Leon Jimat Donald. –Roketkini.com