Berita

Takkan BN tak tahu apa makna ‘sifar cukai’ – Guan Eng

GEORGE TOWN, 26 APR: Pakatan Harapan (PH) perlu mengambil pendekatan ‘sifar cukai barangan dan perkhidmatan (GST)’ bagi meringankan beban kos sara hidup yang ditanggung rakyat hasil daripada pelaksanaan cukai regresif itu.

Selaras dengan hasrat itu, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng justeru menyokong cadangan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar untuk PH melaksanakan agenda itu demi kepentingan rakyat.

“Yang paling penting ialah kita mahu GST dimansuhkan dan kita nak pastikan tiada GST yang dikutip.

“Apa yang disebut Nurul Izzah ‘zero rated’ ialah tak ada GST.

“Ini adalah cara untuk menyatakan sesuatu yang telahpun menjadi seruan Pakatan (Harapan),” kata Guan Eng dalam sidang media di sini, hari ini.

23 April lepas, sebuah akhbar berbahasa Inggeris tempatan melaporkan bahawa PH akan mengekalkan GST jika ia mengambil alih kuasa selepas memenangi pilihan raya umum (PRU) akan datang, meskipun tidak akan mengekalkan kadar enam peratus seperti sekarang.

Nurul Izzah dipetik sebagai berkata PH kekal konsisten terhadap pendiriannya mengenakan ‘sifar GST’ jika gabungan pembangkang yang terdiri daripada PKR, DAP, Parti Amanah Negara (Amanah) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu berjaya memerintah negara.

Mengulas lanjut, Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP menyatakan bahawa Kerajaan UMNO-Barisan Nasional (BN) seharusnya lebih memahami ilmu hisab (Matematik) untuk memerintah negara.

“Saya pun tak mengerti mengapa mereka (BN) tak faham ilmu hisab. Takkan mereka tak tahu kira apa makna kosong atau sifar.

“Sekiranya BN tak faham apa itu ilmu hisab, mereka (BN) sebenarnya tak layak untuk memerintah negara. Itulah puncanya ekonomi kita berada dalam keadaan krisis sekarang,” ujarnya. – Roketkini.com