Berita

Kumpulan pro PAS-UMNO keluar kata kesat depan masjid, tampar, hina bekas tentera

GEORGE TOWN, 26 MEI: Perhimpunan sekumpulan NGO pro PAS-UMNO hari ini yang bertujuan memburuk-burukkan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng di hadapan Masjid Simpang Enam dekat sini bertukar kecoh.

Insiden tercetus apabila kumpulan itu tidak berpuas hati dengan pegawai penerangan Ketua Menteri, Mejar Zaidi Ahmad yang cuba berkomunikasi dengan seorang bekas pemimpin pemuda PAS yang sedang memberikan ucapan.

Melalui rakaman video yang dimuatnaik di laman Youtube oleh NSTonlinetv, Zaidi telah ditolak ke belakang oleh penyokong kumpulan tersebut.

Lebih mengejutkan, salah seorang penyokong kumpulan itu mula berang dan bertindak menampar Zaidi.

Dalam rakaman yang disiarkan di FreeMalaysiaToday, Zaidi sempat bertanyakan soalan.

“Dia tuduh kerajaan negeri, tu aku nak tanya fatwa apa yang dihalang?” soalnya.

Perkataan ‘bodoh punya tentera’, ‘makan dedak bab* banyak sangat’ ‘hei lembu’, ‘bangang’ kemudiannya dilontarkan kepada Zaidi ketika beliau diiringi keluar oleh seseorang yang dipercayai anggota keselamatan berpakaian preman keluar dari kawasan tersebut.

Himpunan dianjurkan oleh NGO yang menamakan diri mereka sebagai  Jaringan Muslimin Pulau Pinang itu dibuat bagi membantah kononnya wujud campurtangan kerajaan negeri dalam urusan fatwa di negeri itu.

Isu tersebut bagaimanapun telah dijawab sendiri oleh Mufti Kerajaan Pulau Pinang, Dr Wan Salim Wan Mohd Noor pada Januari lalu.

Menurutnya, Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak pernah campur tangan atau menghalang sebarang pewartaan fatwa negeri itu.

“Saya amat berharap agar ahli-ahli politik khasnya dan masyarakat amnya dapat menghormati fatwa yang diputuskan oleh mana-mana AJK Fatwa di negara ini sama ada di peringkat Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan mahupun fatwa negeri-negeri.

“Masyarakat hendaklah memahami bahawa keputusan fatwa dibuat berdasarkan kaedah-kaedah tertentu di samping mempertimbangkan kepentingan awam dan situasi sekeliling,” jelasnya. – Roketkini.com