Berita

Seberang Perai tidak diabaikan, dapat 77% perbelanjaan pembangunan negeri

GEORGE TOWN, 28 JUN: Dakwaan kononnya kerajaan Pakatan Harapan (PH) Pulau Pinang mengabaikan pembangunan di bahagian Seberang Perai adalah tidak benar.

Faktanya, kerajaan Pulau Pinang yang diterajui Ketua Menteri Lim Guan Eng berjaya mewujudkan pembangunan seimbang di antara bahagian Seberang Perai dan bahagian pulau.

Ia terbukti apabila sebanyak 77 peratus perbelanjaan pembangunan di Pulau Pinang tertumpu di bahagian Seberang Perai melibatkan perbelanjaan sebanyak RM2,379 juta.

Manakala bagi bahagian pulau pulau pula, kerajaan negeri telah memperuntukan sebanyak 23 peratus atau RM698 juta dengan jumlah keseluruhan perbelanjaan pembangunan sebanyak RM3,077 juta.

Peruntukan pembangunan tersebut melibatkan Jabatan Kerja Raya, Jabatan Pengairan dan Saliran, Majlis Perbandaran Seberang Perai dan Majlis Bandaraya Pulau Pinang.

Terbukti, tumpuan yang diberikan kerajaan negeri PH kepada pembangunan Seberang Perai sejak 2008 jauh berbeza dengan pentadbiran Barisan Nasional (BN) sebelumnya. –Roketkini.com

Grafik: Facebook CM Lim Guan Eng