Rencana

Kalau DAP parti Kristian, saya keluar parti

Saya menyertai DAP sebagai ahli sebelum Pilihan Raya Umum ke-12, 2008. Saya percaya terhadap visi DAP untuk menjadikan Malaysia sebuah tempat yang baik untuk rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan agama.

Saya yakin bahawa kerangka politik DAP adalah berdasarkan kepada “idea-idea kebertanggungjawaban, kesaksamaan, keadilan dan pemeliharaan martabat manusia” (seperti yang dinyatakan dalam perlembagaan parti) boleh ditawarkan sebagai bentuk pentadbiran yang terbaik untuk Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan, Bidayuh dan semua orang di negara ini.

Saya percaya bahawa DAP mempunyai gambaran tepat Perlembagaan Malaysia sebagai “dokumen sekular”. Maka parti tumpu untuk mematuhi perlembagaan untuk “memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera serta hak-hak kaum-kaum lain” dan “memastikan kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan serta kebebasan untuk mengamalkan agama-agama lain dengan aman dan damai” (seperti dinyatakan dalam Deklarasi Shah Alam).

Sembilan tahun berlalu sejak saya menjadi ahli DAP. Dan parti tidak mengubah visi dan kerangka politiknya.

Oleh itu, sangat pelik apabila terdapat orang yang mendakwa bahawa DAP adalah parti politik Kristian dan mempunyai “agenda Kristianisasi”.

Walaupun jauh dari seorang Kristian yang sempurna, saya menganggap diri saya seorang yang mempercayainya. Saya mempunyai minat yang mendalam untuk belajar tentang pemikiran dan sejarah Kristian, yang membawa saya untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah sarjana muda dalam pengajian Kristian. Saya telah bekerja dengan beberapa institusi Kristian sebelum ini, bersama-sama menyalin beberapa buku Kristian, dan aktif berkhidmat dalam kalangan Kristian.

Walau bagaimanapun, sekiranya DAP adalah sebuah parti politik Kristian, saya akan keluar daripada parti tanpa ragu-ragu. Saya menolak parti politik yang sepenuhnya berasaskan agama Kristian atau mempunyai “agenda Kristianisasi”.

Alasannya bukan kerana saya bertentangan dengan kepercayaan saya sendiri, tetapi sebetul-betulnya kerana saya, seperti kebanyakan orang Kristian hari ini, mempunyai manfaat untuk melihat apa yang kejahatan dapat dilakukan atas nama agama untuk mendapat keuntungan politik.

Sebagai contoh, Maharaja Theodosius I dengan Gratian dan Valentinian II menggubal undang-undang Edict of Thessalonica pada Februari 380M untuk menjadikan agama Kristian Nicene sebagai agama kerajaan.

Ia sepatutnya menjadi kemenangan bagi agama. Tetapi apa yang turut berlaku adalah penghapusan kebebasan agama secara beransur-ansur. Kristian mula menuntut pemusnahan arca atau patung bukan Kristian yang dipamerkan di tempat awam. Menjelang Februari 391, semua amalan agama dan tempat ibadat bukan Kristian dilarang. Orang Kristian yang tidak mematuhi Kristian Nicene juga ditindas dan diasingkan.

Hal yang sama terjadi di Armenia ketika Raja Tiridates III menukar kerajaannya menjadi negara Kristian. Semua tapak keagamaan bukan Kristian diroboh, dan kepercayaan yang bertentangan dengan Kristian Nicene dilarang.

Sejauh yang ditunjukkan oleh sejarah, apabila satu versi agama menjadi agama kerajaan, aktor politik bukan sahaja akan membendung agama-agama lain tetapi juga menindas pandangan lain terhadap agama rasmi. Ini dilihat agak sama kepada kebanyakan kita di Malaysia.

Selain itu, agama Kristian tidak mengajar orang Kristian secara khusus untuk menubuhkan sebuah negara Kristian. Tiada ayat dalam ‘New Testament’ menuntut kewajipan sedemikian.
Sebaliknya, agama Kristian mengajar, “Kerajaanku bukan dari dunia ini. Jika demikian, hamba-hamba saya akan berjuang untuk mencegah penangkapan saya oleh para pemimpin Yahudi. Tetapi sekarang kerajaanku ada di tempat lain. ” (Yohanes 18:36)

Tiada arahan bagi orang Kristian untuk menubuhkan kerajaan yang nyata di dunia ini.
Walau bagaimanapun, ini bukan untuk menafikan perkhidmatan yang boleh diberikan oleh orang Kristian kepada kerajaan. Sebaliknya, adalah untuk menekankan bahawa agama boleh dengan mudah dimanfaatkan untuk mendapatkan keuntungan politik dan akhirnya menjadi justifikasi untuk penindasan. Ini terutamanya apabila platform politik seperti parti politik sepenuhnya berasaskan agama.

Atas sebab ini, parti yang neutral terhadap keagamaan memberikan semak dan imbang yang terbaik bagi penganut mana-mana agama atau mereka yang tiada agama. Ini dapat mengurangkan kemungkinan kita tergoda, sama ada secara sedar atau tidak sedar, untuk mengeksploitasi agama atau keagamaan untuk mendapat keuntungan politik.

DAP adalah platform sedemikian. Visi dan kerangka politiknya mempunyai mekanisme kesederhanaan yang menghalangi eksploitasi agama dan keagamaan, dan dapat menyatukan rakyat daripada semua agama dan mereka yang tiada agama berdasarkan “idea-idea kebertanggungjawaban, kesaksamaan, keadilan dan pemeliharaan martabat manusia”.

Oleh itu, DAP mempunyai pemimpin dan ahli daripada semua agama atau tiada agama yang boleh memimpin, bekerja, dan berjuang untuk negara bersama.

Tuduhan bahawa DAP adalah parti politik Kristian atau mempunyai “agenda Kristianisasi” adalah dua tuduhan yang jahil. Kejahilan terhadap visi dan kerangka politik parti, dan kejahilan bagaimana umat Kristian berhubungan dengan aktivisme politik. Semuanya lebih mengejutkan apabila kejahilan itu dipaparkan oleh pensyarah universiti dan pengarah institusi dan organisasi yang pakar dalam analisis politik.

DAP sentiasa bersikap neutral, atas alasan yang baik. Itulah sebabnya saya masih berada di dalam parti. Pada waktu ketika DAP akan menjadi parti Kristian atau mempunyai “agenda Kristianisasi” adalah hari saya menyerahkan peletakan jawatan saya. – Roketkini.com

*Joshua Woo Sze Zeng adalah Ahli Majlis dengan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) dan seorang alumni Program Inter-Faith University Cambridge.