Berita

HARAPAN berarak serah memorandum skandal 1MDB kepada SPRM

PUTRAJAYA, 8 OGOS: Kira-kira 20 pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN) hari ini berarak dari Putrajaya Sentral ke Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Presint 3 dekat sini bagi menyerahkan memorandum berhubung skandal 1MDB.

Setibanya di pintu masuk bangunan SPRM, hanya enam pemimpin HARAPAN antaranya Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang dibenarkan masuk ke ibu pejabat agensi berkenaan bagi menyerahkan memorandum.

Ia diserahkan kepada Ketua Pengarah Komunikasi Strategik SPRM, Muhamad Zakuan Halim.

Memorandum itu antara lain menuntut agar SPRM membuka semula kertas siasatan ke atas kes penyelewengan yang melibatkan 1MDB sejajar dengan pendedahan yang dibuat Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ).

Sementara itu, Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah memuji seni bina bangunan baru SPRM berkenaan, namun berkata, ia tidak mendatangkan apa-apa makna jika skandal 1MDB tidak disiasat secara menyeluruh.

“Mereka baru masuk (ke bangunan ini) satu atau dua bulan. Saya sangat kagum (dengan seni binannya).

“Namun, apa guna kalau inilah SPRM (yang melindungi) kleptokrasi,” katanya kepada pemberita, di sini.

Beliau mencadangkan agar badan bebas itu melakukan kempen bertujuan untuk membersihkan nama baik negara yang semakin buruk ekoran sehingga kini tiada tindakan drastik diambil pihak berkuasa negara ini ke atas individu yang terbabit dalam skandal 1MDB.

“Saya harap Ketua Pesuruhjaya dan semua pegawai-pegawai tinggi SPRM melakukan satu mesyuarat bagi membincangkan isu ini, mengenai bagaimana mereka mahu berusaha untuk membersihkan nama baik SPRM.

“Satu cara adalah dengan membuka semula siasatan skandal 1MDB,” katanya.

Minggu lepas, HARAPAN turut menghantar memorandum ke Bank Negara bagi menuntut agensi itu melakukan siasatan terhadap 1MDB.  – Roketkini.com