Berita

Isu Rohingya: DAP ketepi sentimen politik, sokong tindakan Wisma Putra

KUALA LUMPUR, 25 SEPT: DAP menyokong tindakan Wisma Putra yang menjarakkan diri daripada kenyataan yang dikeluarkan Pengerusi ASEAN – yang ketika ini disandang negara Filipina – berhubung pembantaian etnik Rohingya oleh tentera Myanmar.

Setiausaha Antarabangsa DAP, V. Sivakumar berkata, Timbalan Menteri Luar, Datuk Seri Reezal Merican ada menghubungi pihak DAP dan menyatakan kebimbangan mengenai kenyataan yang dikeluarkan ASEAN itu.

Kenyataan yang mendakwa mewakili suara menteri-menteri luar ASEAN itu, kata Sivakumar, dilihat meremehkan peristiwa kekejaman yang dilakukan tentera Myanmar terhadap etnik Rohingya di daerah Rakhine di negara berkenaan.

“Sebagai tindak balas, Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Anifah Aman semalam mengeluarkan satu kenyataan yang menafikan Malaysia mempunyai pendirian yang sama dengan Pengerusi ASEAN yang didakwa bertindak tanpa konsensus.

“Berikutan perbincangan kami dengan Reezal, DAP bersetuju untuk meletakkan perbezaan politik untuk mengekalkan pendirian bersama berhubung isu krisis kemanusiaan yang begitu besar.

“Oleh itu, DAP menyokong keputusan Wisma Putra untuk menjarakkan diri daripada kenyataan Pengerusi ASEAN itu,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Dalam masa yang sama, katanya yang juga Ahli Parlimen Batu Gajah, kerajaan perlu berterusan mendesak kerajaan Myanmar melalui segala tindakan diplomatik yang ada bagi meleraikan krisis dan keganasan tersebut.

Tentera Myanmar dilaporkan membantai dengan kejam etnik Rohingya beragama Islam di Rakhine sehingga mengakibatkan beribu-ribu daripada mereka meninggalkan kampung halaman bagi mencari perlindungan. – Roketkini.com