Berita

Birokrasi rencatkan masa depan pelajar cemerlang

Birokrasi kerajaan terhadap permohonan status kewarganegaraan pelajar cemerlang STPM Roisah Abdullah yang masih belum selesai amat mengejutkan dan membuktikan kerajaan tidak serius mengenai nasib dan masa depan golongan ini.

Penolong Setiausaha Publisiti Wanita DAP Kebangsaan, Syerleena Abdul Rashid berkata, di sebalik jaminan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk meluluskan permohonan kerakyatan Roisah, pelajar itu diminta ‘pulang’ dan kementerian hanya akan mempertimbangkan permohonannya.

“Roisah mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan STPM dan biasanya akan mudah menerima tawaran universiti dan biasiswa.

“Malangnya, dari sudut perundangan, Roisah dikategori  sebagai tidak memiliki kerakyatan meskipun lahir dan dibesarkan di Malaysia,” katanya dalam kenyataan.

Menurut Ahli Majlis MBPP itu, situasi yang dihadapi pelajar cemerlang tersebut sehingga mengganggu peluang pendidikan dan masa depannya tidak wajar terjadi memandangkan pendidikan merupakan hak asasi manusia yang perlu dipelihara.

“Birokrasi ini jelas buang masa saja.

“Tarikh akhir untuk membuat permohonan kemasukan ke universiti melalui sistem Unit Pengambilan Universiti (UPU) ialah pada 10 April ini,” katanya.

Syerleena berkata kerajaan yang dipimpin BN sering mendakwa akan melakukan yang terbaik untuk generasi masa depan tetapi layanan dan birokrasi yang terpaksa dihadapi Roisah Abdullah jelas membuktikan mereka tidak peduli.

Diskriminasi yang dihadapi rakyat tanpa kewarganegaraan dalam negara ini jelasnya sering dibangkitkan namun sikap sambil lewa dan tidak prihatin kerajaan amat menggusarkan.

“Ketidaktentuan dan kurangnya status perundangan kepada warga tanpa kerakyatan di Malaysia menjadikan mereka terdedah kepada eksploitasi, pemerdagangan manusia dan mendedahkan mereka kepada perlanggaran hak asasi manusia yang lain seperti dinafikan hak untuk pendidikan dan kesihatan,” katanya lagi.  – Roketkini.com