Berita

Anthony Loke komited pulihkan penarafan keselamatan udara

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook mengambil langkah proaktif bagi memperbaiki penarafan status Kategori 2 yang diberikan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) kepada negara, baru-baru ini. 

Penurunan penarafan daripada Kategori 1 itu, katanya, akan diatasi dengan pembentukan satu pasukan petugas bagi menyelia langkah-langkah pembetulan dan usaha oleh Lembaga Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

Pasukan itu, katanya, akan diketuai oleh veteran penerbangan, Datuk Ir Kok Soo Chon, dan terdiri daripada pegawai teknikal yang berkelayakan serta pakar antarabangsa dalam penerbangan serta mempunyai pakar dalam pelbagai bidang penerbangan.

Tambah Anthony Loke, Soo Chon telah bersetuju untuk memberikan perkhidmatan secara percuma kepada kerajaan. 

Beliau turut memaklumkan bahawa 33 perkara membabitkan CAAM, yang dikatakan menjadi punca FAA menurunkan penarafan daripada Kategori 1 kepada Kategori 2 akan diselesaikan dalam tempoh 12 bulan. 

Separuh daripada 33 perkara itu katanya, melibatkan prosedur yang mesti diselesaikan dalam masa 6 bulan. 

Setelah pembetulan dibuat, katanya, pihak FAA akan dipanggil untuk melakukan audit. 

“Kementerian mengambil tanggungjawab sepenuhnya supaya semua kelemahan ini akan dapat diatasi dan kita akan ambil langkah-langkah untuk pastikan Malaysia akan kembali kepada kategori 1 dalam tempoh tidak begitu panjang.

“Antara langkah diambil ialah kita tubuh jawatankuasa khas untuk pantau dan pastikan CAAM mengambil langkah dan selesaikan 33 isu ini selesai dalam tempoh diberikan,” katanya di Dewan Rakyat, semalam. 

Beliau turut meminta kerjasama semua wakil rakyat dalam isu perundangan yang memerlukan pindaan yang akan dibawa ke Dewan Rakyat pada sesi Mac atau Jun. 

“Jadi saya berharap semua ahli-ahli yang berhormat akan memberikan sokongan penuh terhadap apa saja pindaan yang akan diambil atau dibentangkan supaya kita dapat memastikan akta penerbangan awam ini lebih kukuh dan lebih menyakinkan,” katanya.

Bagaimanapun, Anthony Loke menegaskan bahawa keputusan FAA menurunkan taraf dari kategori 1 ke kategori 2 tidak menjejaskan aktiviti syarikat penerbangan.

“Mereka masih boleh terbang. Penurunan ini bukan kepada syarikat penerbangan tetapi kelemahan dalam kandungan dan struktur organisasi. Syarikat penerbangan kita cukup selamat untuk terbang,” katanya. – Roketkini.com