Berita

7 langkah proaktif MESTECC tingkatkan kawalan kualiti alam sekitar di Pasir Gudang

Oleh Yeo Bee Yin

(Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (MESTECC))

Kerajaan mengambil perhatian yang serius terhadap isu pembuangan sisa toksik di Sungai Kim Kim serta insiden gangguan kesihatan yang berlaku di Pasir Gudang. Berikut adalah tujuh langkah utama yang telah diambil oleh kerajaan untuk meningkatkan kawalan kualiti alam sekitar di kawasan perindustrian Pasir Gudang:

1. Suspek insiden Sungai Kim Kim telah dihadapkan ke Mahkamah Seksyen Johor Bahru pada 24 Mac 2019. Perbicaraan 4 individu yang disaman itu akan diteruskan pada 3 Disember 2019.

2. Tinjauan yang meluas telah dijalankan ke atas industri berasaskan bahan kimia di Pasir Gudang. Jabatan Alam Sekitar (JAS) Johor dengan kerjasasama pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG) telah melaksanakan Operasi Ketuk-Ketuk di mana rondaan, tinjauan dan lawatan ke atas industri dilaksanakan bagi memastikan kesemua industri-industri di Pasir Gudang dipantau operasinya tidak kira siang atau malam.

Sehingga semalam, sejumlah 394 pemeriksaan telah dijalankan semenjak insiden Sg Kim Kim. Tambahan lagi, pemantauan dengan menggunakan dron telah mula dilaksanakan pada 23 Oktober 2019. JAS Johor akan menerangkan dengan lebih lanjut berkenaan dengan pemantauan melalui dron sebentar lagi.

3. Tindakan penguatkuasan telah dilipatgandakan. Semenjak Insiden Sg Kim Kim sehingga kini, sebanyak 314 kompaun dikeluarkan ke atas kesalahan-kesalahan yang dibuat dan sebanyak tujuh kertas siasatan telah dibuka.

Selain itu, lebih daripada 250 Notis Arahan telah dikeluarkan oleh JAS Johor di bawah Seksyen 37 bagi industri yang mempunyai pelepasan ke udara. Sebanyak 76 kertas siasatan telah dibuka dan dilengkapkan terhadap pihak industri yang gagal mematuhi Notis Arahan dan JAS sedang dalam perbincangan dengan pihak pendakwaraya (AGC) untuk tindakan selanjutnya.

4. JAS turut menubuhkan cawangan Pasir Gudang khusus untuk bertindak terus dan memendekkan masa respon (response time) bagi sebarang aduan yang diterima. Unit Pasir Gudang telah mula ditempatkan bermula dari 29 Ogos 2019. Ruang pejabat adalah sumbangan dari pihak MPPG.

5. Program Sekolah Angkat oleh pihak industri (PROSPAG) telah diperkenalkan. Program ini dilaksanakan dengan pembekalan alat pengukur gas iaitu multigas detector kepada sekolah-sekolah yang berada di kawasan Pasir Gudang oleh pihak industri. Majlis serahan pertama pada 26 September 2019 telah dibuat di Sekolah Kebangsaan Pasir Gudang 1 yang melibatkan 16 buah industri dan serahan peralatan sebanyak 25 unit kepada 25 sekolah. Sebanyak 21 industri lagi komited untuk membekalkan peralatan tersebut kepada sekolah-sekolah yang berdekatan dengan kawasan perindustrian.

6. Kabinet telah meluluskan peruntukkan sebanyak RM 17.7 juta untuk meningkat keupayaan pemantauan kualiti udara di kawasan perindustrian seluruh Malaysia, terutamanya di Pasir Gudang. Antaranya termasuk:

19 November 2019 : TUJUH (7) Langkah Utama untuk Memperbaiki Kawalan Kualiti Alam Sekitar di Pasir GudangKerajaan…

Yeo Bee Yin(杨美盈)さんの投稿 2019年11月18日月曜日

i. Pemasangan 25 alat pengukur gas automatic TVOC (total volatile organic compound), iaitu Photo-Ionised Detectors (PID), di sekitar Pasir Gudang untuk membina rangkaian real-time alert system yang bernilai RM 2.52 juta bagi memberi amaran awal supaya tindakan penguatkuasaan boleh diambil secepat mungkin. Proses pemasangan PID sedang dijalankan dan 23 daripada 25 PID telah siap dipasang di sekitar Pasir Gudang dan dijangka semua akan selesai pada hujung bulan ini. Selepas pemasangan PID, proses baseline calibration akan dijalankan selama lebih kurang tiga bulan dan adalah dijangkakan bahawa Pasir Gudang akan menjadi kawasan industri pertama di Malaysia yang dilengkapi dengan real time alert-system untuk TVOC menjelang suku kedua tahun 2020.

ii. Selain itu, jentera-jentera JAS juga diperkasakan melalui kelengkapan lebih banyak peralatan pemantauan seperti Stesen Bergerak yang merangkumi i. Gas Chromatography Mass Spectrometry (GCMS) yang bernilai RM 1.1 juta dan ii. Gas Chromatography with Flame Ionization Detector (GCFID) yang bernilai RM 1.2 juta; dan 6 alat pengukuran mudahalih gas toksik yang bernilai RM 2.34 juta serta kemudahan-kemudahan lain.

7. JAS bersama dengan ahli akademik, jabatan dan agensi teknikal serta pihak industri juga telah menjalankan Kajian Analisa Beban dan Kapasiti Tampungan bagi kawasan Pasir Gudang dan laporan awal telahpun siap dan sebentar tadi telahpun dibentangkan kepada Kerajaan Negeri Johor.
Kajian ini juga telah dibentangkan kepada semua kementerian dan agensi yang berkaitan pada mesyuarat yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri pada 17 Oktober 2019. Matlamat kajian ini adalah bagi:

i. Memberikan maklumat berkaitan senario beban pencemaran di Pasir Gudang melalui analisis permodelan (mathematical modelling and simulation);
ii. Memberi cadangan jangka masa panjang kepada kerajaan yang melibatkan pelbagai kementerian dan agensi yang berkaitan bagi memperbaiki situasi di kawasan perindustrian Pasir Gudang secara keseluruhanya; serta
iii. Mencadangkan pelan pelaksanaan berkaitan zon penampan yang selamat di kawasan perindustrian Pasir Gudang.

Pelaksanaan cadangan kajian ini akan dipantau melalui mesyuarat pemantauan secara berkala (sekurang-kurangnya sekali setiap suku) yang akan dipengerusi oleh Timbalan Perdana Menteri untuk peringkat perseketuan dan Menteri Besar untuk peringkat negeri.

PENGAWASAN AERIAL SURVEILLANCE MENGGUNAKAN DRONE DI SEKITAR PASIR GUDANG

1. Jabatan Alam Sekitar telah melangkah setapak lagi dalam menjalankan penguatkuasaan dengan kaedah pengawasan aerial surveillance iaitu pemantauan menggunakan drone.
2. Pemantauan dengan menggunakan drone ini akan sentiasa dijalankan bagi membantu kerja-kerja penguatkuasaan yang lebih cekap dan sistematik.
3. Pemantauan menggunakan drone dijangka akan membolehkan tugas penguatkuasaan dijalankan dengan lebih cepat, terutamanya di kawasan-kawasan yang sukar dimasuki oleh kenderaan.
4. Pemantauan menggunakan drone juga tertumpu pada sungai-sungai di sekitar Pasir Gudang serta pelepasan asap dari industri.
5. Sebagai makluman, penerbangan drone telah dibuat pada 23 dan 24 Oktober 2019 melibatkan Kawasan Industri Tanjung Langsat yang menghasilkan pelepasan efluen ke Sungai Pelawan, Sungai Kim Kim, Sungai Kopok, Sungai Daing dan Sungai Perapat.
6. Pemantauan menyasarkan premis-premis yang menghasilkan efluen perindustrian dan pelepasan udara melibatkan kawasan seluas 252 hektar.
7. Selain itu, penerbangan drone juga telah dibuat pada 29 dan 30 Oktober 2019. Kawasan yang terlibat adalah hulu dan hilir Sungai Daing sepanjang 1.5 kilometer.
8. Penerbangan drone akan dibuat secara beterusan dari semasa ke semasa. – Roketkini.com