Kenyataan Akhbar

Benarkan perkhidmatan perubatan komplementari beroperasi – Hannah Yeoh

Oleh Ghafar NS

Perkhidmatan perubatan komplementari sepatutnya dibenarkan beroperasi semasa ‘total lockdown’ ini kerana ia membantu mengurangkan beban besar yang terpaksa ditanggung oleh sistem perubatan kita.

Ahli Parlimen Segambut, Hannah Yeoh menggesa Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk membenarkan perkhidmatan ini beroperasi bagi membolehkan pesakit-pesakit yang menderita sakit belakang, leher, kepala, tulang rawan tergelincir dan skoliosis yang kronik ini mendapatkan rawatan.

“Total lockdown selama 4 minggu tanpa rawatan perubatan komplementari seperti kebiasaan akan memberi kesan yang bertambah buruk kepada pesakit.

“Terdapat pesakit berkeperluan khas yang juga memerlukan terapi khas – termasuk kanak-kanak autisme,” katanya yang juga merupakan mantan Timbalan Menteri di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Soal Hannah, perkara ini telah ditangani pada PKP yang lalu, jadi mengapa dalam ‘total lockdown’ kali ini mereka tidak dibenarkan beroperasi?

“SOP Kerajaan Perikatan Nasional perlu konsisten kerana ini bukan PKP pertama yang kita hadapi dan sepatutnya kekeliruan ini tidak timbul kerana jelas ia membebankan pesakit dan pihak industri.” Tambahnya dalam satu kenyataan hari ini. – Roketkini.com