Kenyataan Akhbar

Isu Kapal Tempur Pesisir Pantai – Menteri Pertahanan perlu jujur dan telus

Kenyataan Akhbar oleh YB Wong Hon Wai, Ahli Parlimen Bukit Bendera merangkap Jurucakap DAP berkenaan Pertahanan pada 25-4-2022 di Pulau Pinang

Menteri Kanan (Pertahanan) Datuk Seri Hishammuddin Hussein telah mengumumkan keputusan Kabinet meneruskan perolehan Kapal Tempur Pesisir Pantai (Littoral Combat Ship – LCS).

Malaysia adalah sebuah negara maritim dan perancangan pemodenan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) adalah diperlukan tetapi ia harus dirancang dengan rapi dengan penuh tanggungjawab memandangkan dana awam berbillion-billion yang digunakan.

Malaysia mempunyai pemarkahan yang rendah dalam Indeks Antarabangsa berkenaan dengan Rasuah di Sektor Pertahanan. Malaysia mendapat markah 45% dengan kedudukan D dalam Indeks Intergriti Pertahanan Kerajaan (GDI) pada tahun 2020 yang dikeluarkan oleh Transparency International Malaysia (TI-M)

3 soalan berikut perlu dijawab oleh Menteri Pertahanan:

  1. Meminta supaya Kerajaan deklasifikasi terhadap Laporan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK) yang membongkarkan penyelewengan kapal Littoral Combat Ship (LCS) yang melibatkan kerugian dan ketirisan dana awam.
  2. Meminta Kerajaan mendedahkan berapakah dana awam yang akan dibelanjakan untuk meneruskan projek Littoral Combat Ship?
  3. Meminta Kerajaan mengeluarkan satu Kertas Putih di Parlimen menerangkan segala hal berkenaan perolehan Littoral Combat Ship, cost over-run, terlewat jadual serta penyelewengan dan ketirisan berkenaan projek ini. – Roketkini.com