Berita

Larangan guna kalimat Islamik: Karpal seru Kerajaan P. Pinang dapatkan nasihat undang-undang

KUALA LUMPUR, 12 JANUARI: Ahli Parlimen DAP Bukit Gelugor, Karpal Singh menyeru kerajaan Pulau Pinang untuk mendapatkan nasihat undang-undang berhubung larangan menggunakan 40 kalimah termasuk kalimah ‘Allah’, sebelum ada penganut bukan Islam di negeri tersebut didakwa di mahkamah.

Dalam satu kenyataan, beliau berkata, larangan itu boleh memberi kesan lebih meluas kepada penganut bukan Islam, termasuk penganut Sikh di negeri itu.

“Larangan itu menjejaskan penganut Sikh untuk mengamalkan agama mereka di Pulau Pinang.

“Dalam kitab suci Sikh, kalimah ‘Allah’ muncul sebanyak 37 kali,” kata beliau yang juga Pengerusi Kebangsaan DAP itu.

Beliau merujuk Seksyen 3, Enakmen Jenayah Syariah Pulau Pinang (1996) yang melarang penganut bukan Islam menggunakan 40 kalimah, termasuk ‘Allah’, dengan denda tidak lebih RM3000 atau penjara tidak lebih 2 tahun, atau kedua-duanya sekali.

Katanya lagi, status keperlembagaan larangan yang dikeluarkan Pejabat Mufti negeri itu turut boleh dicabar di mahkamah.

“Orang Sikh telah guna kalimah ‘Allah’ sejak lama dahulu, di Pulau Pinang dan di serata dunia tanpa larangan.

“Apatah lagi kebebasan beragama memang dijamin di bawah Perkara 3(1) dan 11(1) Perlembagaan Persekutuan. Maka, larangan Mufti Pulau Pinang (Datuk Seri Hassan Ahmad) berhubung perkara itu tidak ada sebarang kesan,” katanya lagi.

Beliau turut memetik tulisan peguam senior, Roger Tan bertajuk ‘Agama dan Undang-undang’ yang disiarkan akhbar Sunday Star, hari ni.

Rencana yang mengupas larangan penggunaan 25 kalimah dalam Seksyen 9(1) Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Pengembangan di kalangan Orang Islam) 1988, antaranya menyebut;

“Perkara 11(4) dan Perenggan 1, Senarai II dalam Jadual 9 Perlembagaan Persekutuan hanya membenarkan negeri meluluskan undang-undang untuk mengawal penyebaran mana-mana agama atau kepercayaan kepada orang Islam”.

“Dengan kata lain, undang-undang negeri hanya boleh digubal untuk melarang penganut Kristian daripada menyebarkan Al-Kitab yang mengandungi kalimah ‘Allah’ kepada orang Islam, bukan jika penganut Kristian menggunakannya secara peribadi,” rencana tersebut dipetik.

Tulisan itu turut menyebut, “Penganut bukan Islam tidak boleh didakwa di Mahkamah Syariah. Mereka perlu didakwa di Mahkamah Sivil. Jika mereka didakwa atau dihukum atau dipenjara oleh Mahkamah Syariah, pesalah itu berhak mendapatkan pengampunan daripada Mahkamah Sivil di bawah Seksyen 25(2) dan Akta Mahkamah Kehakiman 1964”. – Roketkini.com