Berita

PR seru rakyat banjiri Padang Merbok, Sabtu ini

KUALA LUMPUR, 21 JUN: Pakatan Rakyat (PR) menyeru rakyat yang cintakan demokrasi supaya membanjiri Padang Merbok, Sabtu ini pada Himpunan Blackout 505 bagi membantah keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) yang disifatkan sebagai pilihan raya paling buruk dalam sejarah negara.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP, Tan Kok Wai, Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub dan Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul pada sidang media bersama di Pejabat Agung PAS menegaskan ianya sebagai desakan agar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memenuhi tiga tuntutan yang dibangkitkan sebelum ini.

“Kami menuntut peletakan jawatan semua ahli SPR terutamanya Pengerusi dan Timbalannya serta pelantikan ahli suruhanjaya baru dengan mekanisme yang lebih baik.

“Selain itu, kami juga mendesak supaya diadakan pilihan raya semula di 30 kawasan Parlimen dan menggesa proses persempadanan semula dihentikan sehingga Pengerusi SPR baru dilantik,” ujarnya.

Katanya lagi, walaupun terdapat bantahan daripada pihak tertentu, perhimpunan tetap akan berlangsung sepertimana yang dirancang sebelum ini.

“Atas desakan penyelewengan dan kelemahan yang berlaku, kami mengajak seluruh penyokong dan rakyat hadir menyertai himpunan bermula jam 2 petang, Sabtu ini,” katanya.-Roketkini.com