Berita

DAP akan adakan pemilihan semula

IMG_0832KUALA LUMPUR, 15 OGOS: DAP akhirnya terpaksa akur arahan Pendaftar Pertubuhan (ROS) untuk mengadakan pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) demi kepentingan serta mengelak parti diharamkan setelah keputusan pemilihan CEC sebelum ini tidak diiktiraf.

Pengerusi Kebangsaan DAP, Karpal Singh dalam kenyataan medianya hari ini mengumumkan keputusan itu selepas mengadakan mesyuarat tergempar, di Ibu Pejabat parti, di sini, malam tadi.

Katanya, walaupun bantahan kuat parti terhadap arahan ROS yang tidak menepati undang-undang, DAP terpaksa akur dan memutuskan untuk mengadakan pemilihan semula CEC.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor berkata, DAP sudah jenuh berusaha bagi mendapatkan alasan dan sebab daripada segi undang-undang daripada ROS yang mengarah DAP mengadakan pemilihan semula.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng juga berusaha mengatur pertemuan dengan pihak ROS bagi mengadakan perbincangan tetapi tidak dilayan, bahkan permintaan DAP supaya ROS menunjukkan aduan yang dibuat juga tidak mendapat maklum balas.

Atas alasan itu, kata Karpal, CEC bagi sessi 2008-2011 akan bermesyuarat Khamis depan untuk membuat persiapan bagi mengadakan pemilihan semula itu.

ROS tidak mengiktiraf pemilihan CEC DAP pada Kongres Kebangsaan Disember tahun lalu sebelum hari penamaan calon Pilihan Raya Umum ke-13, Mei lalu.

Agensi di bawah Kementerian Dalam Negeri itu mengarahkan DAP mengadakan pemilihan semula tanpa memberi alasan munasabah, kecuali memaklumkan bahawa ia tidak berpuas hati dengan penjelasan DAP berhubung kesilapan teknikal ketika mengumumkan keputusan pemilihan terbabit. – Roketkini.com