Berita

Usul DAP isu serangan pengganas Pulau Pom Pom ditolak, wibawa ESSCOM dipertikai

KUALA LUMPUR, 19 NOVEMBER: Usul DAP untuk membincangkan serangan pengganas di Pulau Pom Pom, Semporna, Sabah ditolak Dewan Rakyat walaupun membabitkan kehilangan nyawa dan penculikan ke atas pelancong Taiwan.

Usul Ahli Parlimen DAP Sandakan, Stephen Wong Tien Fatt dan Ahli Parlimen DAP Kota Kinabalu, Jimmy Wong Sze Phin itu dibawa berikutan kenyataan Ketua Pengarah Bahagian Risikan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur (ESSCOM), Datuk Mohammad Mentek yang menyifatkan serangan pengganas itu sebagai “kes terpencil”.

Kecewa dengan penolakan usul itu, Wong Tien meminta kerajaan menjelaskan apakah tugas sebenar ESSCOM.

“Saya rasa amat keliru. Adakah ini bermaksud tanggungjawab ESSCOM bukan menjaga keselamatan Sabah bebas daripada sebarang pencerobohan bersenjata?

“Adakah ia bertanggungjawab untuk berperang sahajakah?” soal beliau pada sidang media di lobi Parlimen.

Dalam satu kenyataan Jimmy Wong sebelum ini, beliau mempertikaikan keberkesanan ESSCOM dalam menangani insiden membabitkan keganasan di Sabah.

“Pembentukan Escom melibatkan kerajaan mengeluarkan kos sebanyak RM2 bilion untuk membaiki kemudahan ketenteraan, RM1 bilion untuk menaik taraf sembilan pos kawalan di Pantai Timur Sabah dan RM75 juta peruntukan lagi dalam Bajet 2014.

“Insiden tragik ini membuktikan apa yang diperuntukan seperti tidak efektif,” katanya yang juga Pengerusi DAP Sabah.-Roketkini.com