Berita

DAPSY rakam takziah, rancang bantuan kepada warga Nepal

Gambar: CNN.com

KUALA LUMPUR, 29 APR: Pemuda DAP (DAPSY) menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga mangsa yang terlibat dalam gempa bumi yang melanda Nepal dan kawasan di utara India 26 April lalu.

Dalam kenyataan bersama Setiausaha Antarabangsa DAPSY Wong Kah Woh dan Setiausaha Eksekutif Biro Antarabangsa DAPSY Howard Lee, sayap pemuda parti merakamkan rasa simpati kepada keluarga mangsa di Nepal yang kehilangan nyawa serta kemusnahan akibat gempa bumi besar.

“Warga Nepal di Malaysia adalah penyumbang besar pekerja mahir dan separuh mahir, merentasi spektrum luas industri dan rakan kongsi penting.

“Mereka memainkan peranan dalam proses pembangunan negara kita.

“Justeru itu, adalah menjadi tanggungjawab kami adalah memberi mereka sokongan dan bantuan atas nama kemanusiaan, persahabatan dan perpaduan,” kenyataan tersebut dipetik.

Dalam pada itu, DAPSY memberikan komitmen untuk membantu warga Nepal melalui Manjeet Tamrak, wakil Kesatuan Pelajar Nepal yang juga ahli Kesatuan Pemuda Sosialis Antarabangsa (IUSY).

“DAPSY akan terus memantau keadaan dengan teliti dan mengekalkan perhubungan dengan rakan-rakan kami di Nepal.

“Ayuh kita semua bersama dalam perpaduan untuk membantu mereka bersemangat dalam menghadapi bencana ini,” kenyataan DAPSY dipetik.

Gempa bumi berukuran 7.9 pada skala Richter menggegarkan Nepal dan utara India 26 April lalu dilaporkan mengorbankan lebih 3,000 nyawa dan memusnahkan ribuan bangunan di ibu negara Kathmandu dan kawasan sekitarnya. – Roketkini.com