Berita

Impian Sabah, NGO berkampung siapkan projek ‘karen’ penduduk pedalaman

ULU PAPAR, 15 OKT: Penderitaan masyarakat Dusun di Kampung Pongobonan di sini sejak puluhan tahun lalu akibat dianak tiri kerajaan BN Sabah berakhir apabila mereka berpeluang menikmati kemudahan elektrik hasil sistem janaan elektrik mikro-hidro.

Ia berikutan projek janakuasa sistem mikro-hidro hasil kerjasama Impian Sabah dan badan bukan kerajaan (NGO) Tonibung yang berusaha keras sejak 2013 lagi, siap baru-baru ini.

Menolak tanggapan parti berkenaan hanya membantu masyarakat Cina semata-mata, Pengerusi DAP Sabah, Jimmy Wong Sze Phin, berkata projek itu menelan belanja sekitar RM18,000 sekaligus melengkapi kemudahan elektrik kepada 12 keluarga penduduk kampung, selain dewan dan rumah ibadat.

karen3Beliau yang turut ‘berkampung’ tiga hari dua malam itu, berkata usaha itu bagi membantu menaik taraf kehidupan masyarakat yang sekian lama dipinggirkan kerajaan BN Sabah.

“Jika kerajaan boleh peruntuk lebih RM2 bilion ringgit untuk bina Empangan Kaiduan, mengapa tidak boleh sediakan infrastruktur lebih bermakna kepada penduduk kampung?” katanya.

Kampung Pongobonan itu antara tujuh kampung yang diancam pembinaan Empangan Kaiduan yang diumumkan kerajaan pada 2009 lalu dengan keseluruhan kos RM2.8 bilion.

Pengarah Tonibung, Adrian Banie Lasimbang, pula berkata projek itu secara gotong royong sebagai keperluan dan aspirasi masyarakat setempat.

“Ia melibatkan proses perancangan dan pelaksanaan bersama untuk memastikan projek itu menepati aspirasi dan keperluan masyarakat,” katanya.

Pengarah projek, Nousi Giun pula, berkata cabaran utama yang dihadapi sepanjang menyiapkan projek berkenaan ialah sumber tenaga kerja dan logistik.

karen4“Keadaan jalan yang ekstrem dan berbahaya antara cabaran utama untuk mengangkut bahan binaan, selain masalah sumber tenaga kerja.

“Kami gunakan tenaga kerja sukarela dari kalangan penduduk kampung dan sukarelawan Impian Sabah bagi menjayakan projek itu,” katanya.

Kejayaan projek itu disambut baik rata-rata penduduk tempatan termasuk Marlius, 50, yang terharu dengan kesungguhan DAP dan NGO itu dan menyifatkan projek itu amat bermakna buat mereka.

“Sebelum ada ‘karen’ (elektrik), memang susah. Kami terpaksa guna generator tapi mahal, tak boleh guna selalu,” katanya.