Berita

Bonus tiga suku bulan gaji untuk kakitangan awam, guru sekolah agama Pulau Pinang

GEORGE TOWN, 7 JUN: Kerajaan Pulau Pinang akan memberi bonus hari raya sebanyak tiga perempat gaji atau 75 peratus daripada sebulan gaji pokok kepada seramai 4,178 anggota perkhidmatan awam negeri, dengan kadar minima RM700 seorang.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, berkata perkhidmatan awam negeri itu kini telah mengorak langkah perubahan dengan melaksanakan pelbagai penambahbaikan dan pembaharuan dalam urusan harian kerajaan.

Sehubungan itu, jelasnya, bonus itu selayaknya diberikan sebagai menghargai sumbangan dan tanda penghargaan kerajaan negeri kepada anggota perkhidmatan awam Pulau Pinang.

“Ia juga mengambil kira kos inflasi dan peningkatan kos hidup yang semakin ketara hari ini disebabkan GST,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Menurut Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP, urus tadbir kerajaan negeri yang bersih membolehkan lebihan belanjawan setiap tahun, malah, ia kini terkumpul sebanyak RM574 juta dalam tempoh lapan tahun pemerintahan berbanding RM373 juta sepanjang 50 tahun pemerintahan negeri itu di bawah BN.

Disebabkan itu, katanya, pemberian bonus tersebut turut dipanjangkan kepada seramai 1,486 penyelia dan guru KAFA, 358 guru Sekolah Rendah dan Menengah Agama Rakyat.

Selain itu, Guan Eng mengumumkan bahawa seramai 215 guru tahfiz, guru pondok dan guru Tadika Islam (TADIS) Pulau Pinang diberi bonus sebanyak RM200 seorang.

Malah, bonus tersebut turut diberi kepada anggota pihak berkuasa tempatan dan badan-badan berkanun kerajaan negeri.

“Bayaran khas dan istimewa ini akan dibayar pada 24 Jun 2016 dan melibatkan anggaran perbelanjaan kerajaan negeri sebanyak RM7.95 juta berbanding RM5.22 juta tahun lalu,” katanya. – Roketkini.com