Berita

DAP gesa siasat konspirasi pengubahan wang libatkan pegawai bank dan Jho Low

KUALA LUMPUR, 9 SEP: The Wall Street Journal (WSJ) dalam laporannya Selasa lepas mendakwa bahawa pegawai kakitangan Ambank telah bersubahat dengan ahli perniagaan Low Taek Jho dalam melakukan pengubahan wang haram melibatkan berbilion ringgit dana terkait 1MDB.

Menurut laporan akhbar antarabangsa itu, wang haram berkenaan kemudiannya dipindahkan ke dalam akaun bank peribadi milik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan bantuan Low Taek Jho atau Jho Low yang mendakwa dirinya sebagai pemegang amanah akaun berkenaan.

Melalui transkrip perbualan pesanan ringkas aplikasi Blackberry antara Jho Low dengan pegawai bank itu yang didedahkan WSJ dalam laporan berkenaan, ahli perniagaan yang juga sekutu Najib itu menekankan sensitiviti akaun terbabit dan kerahsiaan berkaitan dengannya.

“Apa sahaja yang kamu lakukan, jangan hantar penyata kad kredit ke rumah perdana menteri,” demikian arahan Jho Low kepada pegawai bank terbabit seperti yang dipetik WSJ dalam transkrip perbualan itu.

Menyifatkannya sebagai mencemarkan reputasi baik institusi perbankan dan sistem kewangan di negara ini, Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua dalam satu kenyataan hari ini justeru menggesa agensi penguatkuasaan berkaitan menyiasat dengan segera dakwaan jenayah berkenaan.

“Perbualan di atas (antara Jho Low dan pegawai Ambank) menimbulkan kebimbangan utama mengenai konspirasi peringkat tinggi untuk membolehkan transaksi wang haram berlaku tanpa disoal siasat atau dikesan.

“Sebagai pihak yang bertanggungjawab Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (AMLA), Polis Diraja Malaysia dan khususnya, Bank Negara perlu mengambil tindakan segera untuk menyiasat dakwaan yang sangat serius itu.

“Mereka mesti disiasat dan jika didapati benar, tindakan konkrit perlu diambil untuk melindungi integriti institusi perbankan dan sistem kewangan. Jika tidak, reputasi Bank Negara dan Malaysia akan dipersoal,” katanya yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara.

WSJ adalah akhbar pertama yang mendedahkan skandal melibatkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan Jho Low antara watak utama yang seringkali disebut dalam laporan akhbar itu bagi merungkai skandal terancang membabitkan syarikat pelaburan bermasalah milik negara berkenaan. – Roketkini.com.