Berita

Prinsip ketelusan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq harus dasari TN50 – Kit Siang

KUALA LUMPUR, 23 JAN: Pelaksanaan Transformasi Nasional 2050 (TN50) harus berdasarkan prinsip ketelusan, amanah, keadilan dan tanggungjawab pemimpin terhadap rakyat sebagaimana yang diungkapkan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq.

Tambahan pula, kata Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, TN50 kini didukung kerajaan UMNO-Barisan Nasional yang ‘berjaya’ menjadikan Malaysia sebuah negara kleptokrasi dengan skandal kewangan menggemparkan dunia, 1MDB yang masih belum selesai.

Pada masa yang sama, ramai pihak turut meragui sama ada pelaksanaan dasar yang diumumkan Perdana Menteri baru-baru ini akan selaras dengan lima prinsip Rukunegara.

Kit Siang dalam kenyataannya  berkata, ucapan padat dan bernas Khalifah Abu Bakar sejurus pelantikannya mengandungi beberapa prinsip asas yang harus didukung oleh kerajaan hari ini, antaranya hak rakyat untuk meneliti sikap dan tanggungjawab pemimpin.

Antara petikan popular khalifah pertama umat Islam itu ialah meminta rakyat yang dipimpinnya memberi teguran kepada beliau jika ada membuat kesalahan.

“Wahai manusia, sesungguhnya aku telah dilantik menjadi pemimpin kamu, bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Jika aku betul, tolonglah aku. Jika aku salah, betulkanlah aku. Benar itu adalah amanah, bohong itu adalah khianat.

“Taatlah aku selagi aku taatkan Allah dan Rasul-Nya. Jika aku derhakakan Allah dan Rasul-Nya, maka tiada ketaatan untukku.” (Ibn Athir, Al-Kamil fi al-Tarikh, 1/361)

Menurut Kit Siang, Khalifah Abu Bakar juga berbicara tentang pentingnya mewujudkan prinsip-prinsip keadilan dan kesaksamaan, serta peperangan ke atas kejahatan dan perbuatan keji.

“Malah, beliau mengisytiharkan pemimpin tidak ada hak mengatasi undang-undang.

“Malaysia sebagai negara yang kaya dengan prinsip agama, budaya dan tamadun yang hebat sepatutnya mampu membangun dengan baik jika ia dipimpin dengan kebijaksanaan, bukan saja dari ucapan Khalifah Abu Bakar, tetapi juga dari pemimpin-pemimpin hebat yang lain,” katanya. – Roketkini.com