Berita

Gara-gara soal isu rasuah, Adun DAP Melaka dihalau sidang DUN

MELAKA, 8 MAC: Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka pagi tadi kecoh apabila Speaker Datuk Othman Mohamad bertindak menghalau Adun Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong keluar daripada dewan persidangan.

Khoo dihalau keluar apabila bangun mempersoalkan jawapan Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron berhubung kes rasuah membabitkan pentadbiran negeri.

Menyifatkan kejadian itu tidak adil, Khoo yang juga Setiausaha DAP Melaka berkata ia merupakan taktik kotor kerajaan Barisan Nasional (BN) menutup isu ‘panas’ di negeri itu.

“Speaker DUN tidak bertindak adil dan saksama kerana bersubahat dengan ketua menteri dan pihak kerajaan negeri untuk menghalang parti pembangkang membawa isu-isu hangat di dalam dewan,” katanya kepada Roketkini.

Sebelum kejadian berlaku, Khoo dalam soalan tambahan kepada ketua menteri bertanya sama ada kerajaan negeri akan membekukan semua projek yang ada kena mengena dengan kes rasuah melibatkan pegawai yang bertugas di pihak berkuasa tempatan (PBT) negeri.

Idris bagaimanapun mendakwa beliau tidak tahu menahu mengenai projek tersebut sedangkan beliau sendiri pernah dipanggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selama empat jam berhubung perkara terbabit.

“Dia sendiri memberi tahu bahawa telah dipanggil SPRM selama empat jam, jika begitu mengapa Idris tidak tahu menahu mengenai projek yang terlibat? Sudah tentu SPRM akan memaklum kepadanya dalam pertemuan itu, bukan?” kata Khoo.

Desakan beliau kepada Idris supaya memberikan jawapan akhirnya telah menyebabkan Speaker DUN bertindak menghalaunya keluar dari dewan tanpa menyatakan sebarang peraturan mesyuarat (standing order) yang dirujuk ketika membuat keputusan itu.

Malah, setelah dewan kembali bersidang selepas rehat, Khoo tidak dibenarkan untuk masuk apabila dihalang oleh polis.

“Semasa saya ingin memasuki dewan, Speaker telah arahkan pegawai polis tunggu di pintu utama halang saya daripada masuk ke dewan.

“Saya agak kesal kerana dalam dewan yang berhak dalam perkara seperti itu adalah Bentara, Bentara yang menjalankan semua tugas, mana boleh polis masuk dalam dewan (DUN)?” katanya yang akan kembali menghadiri sidang DUN esok.

Hanya selepas DUN kembali bersidang, Speaker menyatakan bahawa Khoo dihalau keluar mengikut perkara 36 (4) Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat DUN, yang mana membenarkan Speaker menghalau mana-mana Adun daripada dewan. – Roketkini.com