Berita

Polis patut jejak dalang kacau bilau, bukannya siasat penganjur – Ketua Unit Tindak

KUALA LUMPUR, 14 OGOS: Polis perlu menjejak segera pencetus kacau-bilau dalam forum Nothing to Hide 2.0 dan bukannya menyiasat pihak penganjur desak Ketua Unit Tindak DAP, Eddie Ng.

Menurutnya, meskipun polis telah meletakkan beberapa syarat kepada penganjur untuk memastikan keselamatan hadirin, keselamatan orang awam tetap menjadi tanggungjawab polis.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Shafien Mamat ekoran kekacauan yang berlaku dalam Nothing to Hide 2.0 anjuran Angkatan Bersatu Anak Muda (ARMADA) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) semalam.

“Saya berasa lucu apabila Ketua Polis Daerah Shah Alam, Shafien Mamat berkata pihaknya akan memanggil penganjur Nothing to Hide 2.0. Beliau dakwa, penganjur gagal untuk pastikan keselamatan majlis yang merupakan salah satu syarat yang ditetapkan.

“Ini merupakan kenyataan yang tidak wajar kerana polis sepatutnya bertanggungjawab terhadap keselamatan orang awam walau apa juga keadaan sekalipun,” katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Balakong itu.

Dalam insiden itu, suasana menjadi tegang apabila kasut dan selipar dibaling ke arah Tun Dr Mahathir yang sedang menjawab soalan daripada hadirin.

Keadaan bertambah kacau bilau apabila suar dinyalakan oleh individu tertentu dan membahayakan keselamatan orang ramai termasuk warga tua diikuti insiden baling kerusi.

Tiga suspek berjaya ditahan pihak penganjur dan diserahkan kepada polis.

Terlebih dahulu, Shafien mendedahkan terdapat 42 anggota polis termasuk yang berpakaian preman ditempatkan dalam majlis berkenaan.

“Orang ramai juga ingin mengetahui apa yang sedang berlaku ke atas tiga suspek yang telah berjaya ditahan oleh penganjur selepas insiden itu?

“Daripada menyoal siasat penganjur, polis perlu menjejak semua provokator dan pencetus kacau bilau dengan segera dan saya yakin polis kita mampu menjejak mereka,” ujar Eddie.

Eddie dalam masa yang sama mengucapkan tanhiah dan memuji seluruh pasukan keselamatan pihak penganjur yang berjaya mengawal keadaan daripada bertambah buruk.

“Saya juga ingin mengucapkan syabas kepada salah seorang daripada Unit Tindak dari DAP yang berjaya mengawal keadaan dalam kekacauan itu,” katanya lagi.

Unit Tindak DAP telah dilancarkan pada tahun 2015 bertujuan menjaga keselamatan dalam majlis anjuran parti daripada sebarang insiden provokatif mana-mana pihak. – Roketkini.com