Berita

Kerajaan perlu jelaskan kegagalan lobi kerusi Majlis Hak Asasi Manusia PBB

JOHOR BAHRU, 19 OKT: Kerajaan UMNO-Barisan Nasional (BN) perlu menjelaskan sebab di sebalik kegagalan negara menduduki satu daripada 15 kerusi dalam Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong berkata, beliau akan menghantar soalan bagi sesi Waktu Pertanyaan Menteri pada 24 Oktober nanti bagi menggesa Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman menjelaskan perkara berkenaan dalam sesi Parlimen akan datang.

“Amat mengejutkan apabila Malaysia gagal dalam usaha diplomatiknya. Kerajaan perlu memaklumkan kepada ahli Parlimen mengenai apa yang sebenarnya telah terjadi,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau yang juga Pengarah Pendidikan Politik DAP turut meminta agar Anifah mendedahkan kos yang dikeluarkan kerajaan bagi menampung perbelanjaan melobi dan berkempan untuk mendapatkan kerusi dalam Majlis Hak Asasi Manusia itu.

Malaysia pernah tewas dalam usahanya melobi kerusi untuk Majlis Hak Asasi Manusia pada 2006-2009 dan 2010-2013 dan kali ini merupakan kegagalan ketiga negara yang hanya berjaya meraih 129 undi di belakang antaranya Afghanistan, Nepal, Pakistan dan Qatar.

Majlis yang diilhamkan pada Perhimpunan Agung PBB pada 2006 dan dianggotai 47 ahli berkenaan bertanggungjawab memperkasakan promosi dan perlindungan hak asasi manusia di seluruh dunia dan mengetengahkan isu dan cadangan membabitkan perkara itu. – Roketkini.com