Berita

Nur Jazlan, ‘Datuk Seri’ dalam senarai dikehendaki polis ni adat siapa pula?

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed hari ini disindir Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng ekoran kenyataannya membabitkan pemulangan dua darjah kebesaran Selangor oleh Tun Dr Mahathir Mohmad

Tindakan itu katanya seolah-olah beliau bercakap bagi pihak istana Selangor.

Lip Eng mengulas kenyataan Nur Jazlan baru-baru ini yang mendakwa keputusan Mahathir memulangkan dua darjah kebesaran itu sebagai menghina anugerah terbabit dan ‘bukan adat orang Melayu’.

Dalam perkara ini, Nur Jazlan sepatutnya hanya mengulas tentang status siasatan polis terhadap Mahathir berikutan kenyataan ‘lanun Bugis’ memandangkan siasatan itu di bawah tanggungjawab kementeriannya, kata Lip Eng.

Beliau juga membangkitkan soalan mengenai anugerah ‘Datuk Seri’ yang diterima seorang individu berumur 20-an.

Lebih mengejutkan katanya, lelaki tersebut merupakan penjenayah yang dikehendaki polis.

“Memandangkan menteri sudah bersuara tentang anugerah dan darjah kebesaran negeri, mungkin beliau boleh memberi sedikit pencerahan kepada seluruh rakyat Malaysia tentang sama ada menjadi ‘adat Malaysia’ memberi gelaran Datuk Seri kepada seorang individu berumur baru 20’an.

“Apalah besar sekali budi bakti yang telah dicurahkan serta pengorbanan yang telah dibuat oleh si Datuk Seri muda ini yang melayakkan beliau mendapat gelaran itu?

“Adat budaya jenis apa membiarkan seorang yang Datuk Seri berada dalam senarai dikehendaki polis bebas berkeliaran di serata pelosok negeri?” soalnya lagi. – Roketkini.com