Berita

Warga Felda bangkit, MCA bakal ‘tutup kedai’ di Perak

Kehadiran memberangsangkan ribuan warga Felda Besout 1, Tanjung Malim ke ceramah mega Pakatan Harapan (HARAPAN) yang berlangsung baru-baru ini membuktikan Felda bukan lagi tempat selamat UMNO dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Meskipun kawasan Felda sebelum ini sering dianggap sebagai ‘deposit tetap’ Barisan Nasional (BN), sambutan hangat penduduk dalam Siri Jelajah Felda itu juga dianggap sebagai pengukur penerimaan warga Felda kepada HARAPAN.

Fenomena luar biasa yang ditunjukkan di Felda Besout ini juga sekaligus sebagai petunjuk awal penolakan masyarakat Melayu kepada MCA yang sebelum ini memberi kepercayaan kepada parti tersebut.

Antara tokoh pimpinan HARAPAN yang ditampilkan pada malam tersebut ialah Tun Dr Mahathir Mohamad, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail, Mohamad Sabu dan pimpinan negeri.

Ketika berucap, Mahathir menzahirkan rasa bersyukur dengan kehadiran ramai warga peneroka yang prihatin dengan keadaan politik dan ekonomi negara.

Menurutnya, urus tadbir negara yang buruk pada masa ini menyebabkan pembangkang perlu berkempen awal sebelum pilihan raya.

“Kalau dulu kita tunggu pilihan raya diisytihar, baru kita berkempen. Kenapa? Kita prihatin dan sedar akan masalah negara kita. Kita nak betulkan keadaan negara ini,” kata beliau.

Parlimen Tanjung Malim mempunyai 64,499 pengundi berdaftar yang terdiri daripada 53 peratus pengundi Melayu, 27 peratus Cina dan 14 peratus India.

Pada PRU13, calon MCA-BN Datuk Seri Ong Ka Chuan memenangi Parlimen Tanjung Malim dengan majoriti sebanyak 4,328 undi berbanding calon dari PKR Tan Yee Kew yang mendapat 23,897 undi.

Majoriti yang diperolehi Ong tersebut bagaimana pun mencatatkan penurunan berbanding pilihan raya 2008 apabila memperoleh 5,422 undi. – Roketkini.com

Kredit foto: FB Dr Wan Azizah Wan Ismail