Berita

Dedah juga penyelewengan BN di Melaka

Penyiasatan, pendedahan dan tindakan terhadap semua skandal kerajaan terdahulu Barisan Nasional (BN) wajar diteruskan di semua peringkat termasuk kerajaan negeri kata Ahli Parlimen Kota Melaka Khoo Poay Tiong.

Tindakan tersebut katanya amat penting demi mewujudkan pentadbiran baharu yang telus dan terbuka.

“Ia juga membolehkan kerajaan dan rakyat Malaysia mendapatkan gambaran sebenar tentang keadaan kewangan dan ekonomi negara, dan supaya jalan penyelesaian yang betul boleh diambil,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Menyokong usaha yang dilakukan kerajaan itu, Khoo yang juga Setiausaha DAP Melaka berkata, pendekatan yang sama wajar diambil oleh kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) Melaka.

“Saya menyeru Kerajaan Negeri agar mengkaji semula dan menjalankan siasatan terperinci terhadap projek-projek mega oleh kerajaan yang lepas – seperti projek Melaka Gateway, Melaka Monorel, projek Sungai Melaka, dan kes rasuah peringkat pihak berkuasa tempatan,” ujar Koo.

Misalnya dalam projek Melaka Gateway ujarnya, geran status pegangan bebas telah diberikan kepada pihak pemaju pada 21 April 2015 walaupun kawasan tersebut belum wujud ketika itu memandangkan kerja-kerja penambakan laut masih belum bermula.

Projek Melaka Gateway juga katanya dijadualkan dibuka pada 2018 namun masih belum selesai sehingga kini.

“Perkara-perkara ini perlu terus disiasat dengan segera oleh Kerajaan Negeri Melaka untuk tujuan akauntabiliti.

“Tindakan perlu diambil terhadap mana-mana pihak ataupun pemimpin lepas yang didapati menyalahgunakan kuasa dalam projek-projek,” katanya lagi. – Roketkini.com